De wolf terug in Nederland

Biologie, ecologie, preventie en volksverhalen

De wolf, een dier dat veel mensen schrik aanjaagt terwijl anderen de terugkeer ervan toejuichen.

Aan het eind van de 19e eeuw waren de wolven verdwenen uit Nederland.

Op veel plekken werden ze bestreden met gif, klemmen en vangkuilen.

Daardoor zijn de wolven lange tijd teruggedrongen tot de randgebieden van Europa.

Sinds enkele jaren groeit de wolvenpopulatie in Europa echter weer en rukken ze steeds verder op naar Nederland.

Zo leven er in Duitsland op geringe afstand van ons land al meerdere wolven en werd in 2015 de eerste wilde wolf in Nederland waargenomen. Inmiddels bezoeken wolven regelmatig ons land en in 2018 waren er maar liefst 3 wolven in Limburg te gast.

In 2019 werden de eerste welpjes in Nederland geboren.

Olaf Op den Kamp, vrijwilliger van de Zoogdierenstudiegroep van het Natuurhistorisch Genootschap in Limburg, zal ons deze avond komen bijpraten over de wolf.

Wat staat er allemaal op het menu van deze toppredator? Hoe leeft de wolf en wat betekent zijn komst voor ons en onze huisdieren? Hoe kunnen we met relatief eenvoudige middelen onze schaapskuddes beveiligen tegen deze beschermde diersoort? Hoe gaat men in andere landen om met de populatie wolven die daar leven?

Donderdag 18 april, De Witte Kerk, Agnes Huijnstraat 3, Venlo

Aanvang 19.30 uur, zaal open om 19.00 uur

Gratis entree, ook voor niet-leden

18 april 2024 - 19:30