Smokkelpad scharrelkids

Super Smikkel SmokkelKids

IVN maasduinen en de Stichting Veldense Volkscultuur openden het Smokkelpad op woensdag 20 april 2016 om 15.00 uur op de grensovergang Schandelo – Straelen nabij het grensmonument bij pannenkoekhuis Jagersrust, Straelseweg 35 in Velden.

Het Smokkelpad wordt beheerd door een groep vrijwilligers onder leiding van Ton Wetjens (IVN Maasduinen) en Frank Heinemans (st. Veldense Volkscultuur). Het natuurpad is een gratis toegankelijk en grensoverschrijdend avonturenpad voor kinderen om samen met hun volwassen begeleiders de bossen bij de grens te ontdekken. Kinderen worden geprikkeld om ouderwets te ravotten in de natuur. Via uilen in de bomen wordt de route aangegeven en via informatieborden op de route leren ze tevens iets over de flora en fauna en hoe er in dit gebied vroeger werd gesmokkeld.

Het is voor groepen vanaf 6 personen mogelijk een IVN gids mee te nemen op het Smokkelpad tegen een vergoeding van €20,-. De wandeling is 2,6 km en duurt 2 uur. Hij kan je nog meer vertellen over de natuurlijke biotopen van bedreigde dieren in dit gebied.

Voor reserveren kunt u contact opnemen met Ton Wetjens 06-21382434 of ivn.maasduinen@live.nl

Hieronder vind u een informatie folder over het Smokkelpad in Nederlands of Duits.

smokkelpad-folder_JR_16apr2016

smokkelpad-folder_BCJ_18apr2016

Op locatie zijn speurtochten te verkrijgen voor €1,- . De opbrengst is voor het onderhoud van het  Smokkelpad. De ingevulde speurtochten kunt u in de brievenbus leggen, dan maakt u kans op de SuperSmikkel Smokkelkid Oorkonde.

Opening smokkelpad

Dvnl_Smokkelpad-Scharrelkids