Samen de natuur beheren op het eiland de Grote Akker

Op zaterdag 4 november is de landelijke natuurwerkdag. Op vele plaatsen in het gehele land werken vrijwilligers aan natuurherstel. Ook op de Reeuwijkse plassen.

De groep vrijwilligers van het IVN IJssel en Gouwe maakt een vaartocht naar eiland de Grote Akker in de plas Ravensberg. In deze plas liggen vele eilanden waarvan een aantal ernstig bedreigd wordt door onvoldoende onderhoud. Helaas zijn er al eilanden helemaal weggespoeld. De eilanden zijn niet toegankelijk voor het publiek en vormen het leefgebied voor vele soorten vogels. Gelukkig wordt er de laatste jaren met succes gewerkt aan herstel.

Op het eiland maken we de oever vrij van houtopslag met zaag en takkenschaar. Van de gesnoeide bomen en takken maken we palen en takkenbossen. Hiermee herstellen en versterken we de oever. Er zal licht en zwaarder werk te doen zijn.

Doordat de oever vrijgemaakt wordt van bomen en struiken kan de groei van oeverplanten en riet herstellen. Dit vergroot het leefgebied van verschillende soorten insecten en vogels. Maar een goed begroeide oever is ook een natuurlijke golfbreker en voorkomt dat het eiland de Grote Akker verder verdwijnt in de golven. De plas Ravensberg met de vele herstelde eilanden blijft zodoende een landschap om vanaf de openbare weg wandelend en fietsend van te genieten in alle seizoenen.

Doet u ook mee? Aanmelding en praktische informatie vind u op www.natuurwerkdag.nl/klussen en kies locatie Reeuwijkse plassen.

Opstapplaats VLB
Gouda