Werkgroep Voedselbos

Welkom in het voedselbos!

Verscholen in het oosten van het Goudse Hout ligt het Voedselbos Goudse Hout. In dit voedselbos wordt volgens de principes van permacultuur door vrijwilligers gewerkt in en aan een mooie natuurlijke omgeving. Hier worden allerlei nuttige planten, struiken en bomen verbouwd. Bijvoorbeeld voor voeding of kruidenthee, maar ook voor het vlechten van manden, of het maken van verfstoffen.

Een voedselbos bestaat uit zeven lagen, er staan hoge bomen, lagere bomen, struiken, kruiden, kruipplanten, klimplanten en waterplanten. Doordat er veel soorten staan en er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, heeft het voedselbos een grote biodiversiteit. Veel vogels, insecten, hazen en andere beesten voelen zich er thuis.

Recentelijk is het voedselbos uitgebreid. We hebben ruim 160 nieuwe bomen en struiken aangeplant. Deze zorgen voor een nog grotere variëteit aan bloemen, beestjes en oogst. In 2024 gaan we door met het beplanten van twee aangrenzende percelen.

Het voedselbos is niet alleen belangrijk voor de ontwikkeling van de biodiversiteit. Het is ook een ontmoetingsplaats voor mensen. Kom je ons ook helpen op vrijdagochtend of wil je een keertje kennismaken? Mail dan naar voedselbos@ivn-ijsselengouwe.nl!