Keent

In 2015 is een in 1938 afgesneden en dichtgegooide Maasarm over een lengte van 4 km terug uitgegraven en aan één zijde weer aan de rivier getakt. Bij hoogwater vult hij zich. In de aanpalende Keentsche Uiterwaard is over een oppervlakte van ruim 3 km² het maaiveld verlaagd. De uitgevoerde werken verhogen niet alleen de natuurwaarden, ze vergroten ook de veiligheid. Door hier water te bergen, neemt het overstromingsgevaar van landbouwgronden en steden benedenstrooms af.

Naast water vormt begrazing een dynamische factor. Vrij rond lopende kuddes runderen en paarden zorgen er met hun vraat en tred voor dat niet het hele gebied dichtgroeit. Door aan (meidoorn)struiken te knabbelen en er tegenaan te schuren, doen ze deze veranderen in boeketten. Op Keent vindt een uniek ecologisch experiment plaats, van een Europese dimensie. Er wordt gefokt met wilde runderrassen om zo dicht mogelijk uit te komen bij het in 1627 uitgestorven oerrund.

Runderen Keent

In ruigtevegetaties vinden vogels, vlinders en andere insecten veel van hun gading. In de lage moeraszone in het verlengde van de rivierarm zitten, zeker ’s winters, grote groepen watervogels als zwanen, ganzen, reigers, futen en eenden. De ondiepe wateren zijn een belangrijke paaiplaats voor vissen. (Bron: Brabants Landschap).

Brabants Landschap heeft een Informatiecentrum aan de Zuijdenhoutstraat 2 in Keent. Het is het startpunt van tal van excursies en biedt huisvestiging aan slagerij en kantoor van Stichting Taurus. Cultuurhistorische informatie is te vinden bij de nabijgelegen Terras Keent in de  boerderij van familie De Kleijn (Zuijdenhoutstraat 4).

Het gehucht Keent heeft altijd in Gelderland gelegen. Het maakte, samen met Balgoij, deel uit van de gemeente Overasselt. Doordat de bocht van de Maas waarin Keent ligt, afgesneden werd, raakte het dorp los van Balgoij. Het kwam aan de andere kant van de Maas te liggen. Het dorpje werd de kleinste kern van de gemeente Ravenstein, met rond de 70 inwoners. Dat gebeurde officieel op 23 juli 1957. Inmiddels is Keent onderdeel van de gemeente Oss. (Bron: BHIC).

Hier kunt u de Wandelfolder-Keent downloaden en lezen hoe u met respect voor de natuur en de grote grazers van dit natuurgebied kunt genieten.

Voor meer informatie kunt u kijken op onderstaande websites:

Brabants Landschap Infopunt

Stichting Taurus