Tongelaar

Brabants Landschap actief in het Land van Cuijk.

Landgoed Tongelaar

Direct ten noorden van Mill ligt landgoed Tongelaar, een eeuwenoud landgoed op rivierklei. Het overgrote deel bestaat uit cultuurland, afgewisseld door strepen bos, lanen en houtwallen. De das heeft er zijn burcht en scharrelt in de vochtige graslanden zijn lievelingskostje bijeen: regenwormen. Omdat deze alleseter ook een zoetekauw is, zijn in het verleden in de vele houtwallen besdragende heesters als sleedoorn, meidoorn, vlier en Gelderse roos aangeplant. Dit trekt vlinders aan en levert broedgelegenheid op voor allerlei zangvogels. Akkervogels als patrijs en geelgors scharrelen hun kostje bij elkaar op de biologisch beheerde akkers. Ook de bever is inmiddels teruggekeerd naar Tongelaar. (Bron: Kasteel Tongelaar/historie).

In het kasteel

In de toren van het kasteel én op de begane grond is een informatiepunt ingericht. Hier kom je meer te weten over zowel het landgoed als het kasteel. De laatste wordt mede gepresenteerd door Stichting Myllesheem. Van april tot en met december is het informatiepunt iedere 4e zondag van de maand geopend van 12.00 tot 16.30 uur. Om 10.00 uur is er een wandeling met gids (duur 2 uur).  Voor meer informatie kunt u kijken op Brabants Landschap Infopunt Tongelaar(Bron: Brabants Landschap).

U kunt ook zelf wandelen en genieten van het Landgoed. Download Wandelfolder-Landgoed-Tongelaar voor mooie routes.

Het kasteel biedt verder mogelijkheden als onder meer trouwlocatie, om te lunchen en te overnachten. Kijkt u hiervoor op https://www.kasteeltongelaar.nl/.