Vogelkastjesproject, een samenwerking tussen IVN de Oude Landgraaf en Scouting St. Tarcisius

De Oude Landgraaf 11 september 2023

Op 8 september 2023 startten we vanuit het gebouw van de Scouting S.Tarcisius.

Twee groepen van 10 welpen en verschillende leiders werden geformeerd. Iedere groep onder leiding van een IVN-er was uitgerust met ladder, accuboormachine en een emmer met tools.

De welpen hadden een paar maanden geleden 10 bouwpakketten gekregen van de IVN de Oude Landgraaf. Ze timmerden, verfden en schreven hun naam erop, hetgeen leidde tot een fleurig resultaat.

De doelstelling was om bestaande nestkastjes van het IVN te vervangen door de “eigen” kastjes.

Uitgelegd werd waar en waarom die kastjes opgehangen werden. Ook waren twee kastjes afgesloten met een schuif. Dit is een pilot…Rond 15 maart worden die kastjes geopend om trekvogels, die later terugkeren uit het zuiden de gelegenheid te geven een kastje te bezetten. Kool -en pimpelmeesjes hebben dan al kastjes bezet en krijgen de later komende trekvogels niet de kans om in een kastje te nestelen.

Zeker 90% van de kastjes was bezet  geweest. De nestjes werden bewonderd en bestudeerd. In een kastje was zelfs een dood vogeltje waargenomen. Dat was ook goed te ruiken.

Ook lagen nog twee eitjes op een nestje. Een lichtgroen en een zwart eitje.De meningen hierover liepen aardig uiteen. Hoe komt zo’n kleurverschil? Heb je ook zwarte schapen in vogelfamilies? De eitjes gingen rond, De welpen voelden, wogen en roken. Het rook zelfs een beetje naar drop. Een dropvogel suggereerde ik? Twee kinderen mochten de eitjes meenemen. Ze kregen mijn advies om ze goed warm te houden, zodat er misschien nog een kuikentje uit kwam. Misschien ‘s nachts onder het kussen bewaren om het ook gedurende de nacht warm te houden.” Ik denk niet, dat mijn moeder dat goed vindt” zei een van de (on)gelukkigen.

Nadat de klus in het bos geklaard was, gingen we naar ons IVN-Home waar genoten werd van een verfrissend drankje.

De eitjes werd met trots getoond. Ik meldde, dat ik nog een geel eitje had gevonden, dat ik vervolgens in mijn mond stopte en smakelijk opat. De kinderen schrokken zich lazarus.. Het was dus toch een snoepeitje. Daarna trakteerde Henny op deze eitjes. Toch waren een paar welpen zo geschrokken, dat ze geen eitjes meer lustten. Een onvergetelijke ervaring.

Iedereen was enthousiast over deze avond.

De Scouting gaat van nu af de kastjes monitoren en bijhouden op een lijst welke kastjes waardoor bezet zijn.

Hartelijk dank Jeugdwerkgroep, Marij, Henny, Fieny, Mia en Ludo van de Vogelwerkgroep.

Hartelijk bedankt Scouting.

Wim