Totstandkoming stapelmuur op terrein in beeld.

Eind 2019, met hulp van IKL

Een hele tijd geleden had Fon Wachelder met iemand van het IKL (Instandhouding Kleine Landschapselementen waaronder graften, poelen, hoogstambomen, stapelmuren, kalkgraslanden….alle elementen in het landschap die de natuur verbeteren en aantrekkelijker maken) in contact en werd idee van een stapelmuur op ons terrein geboren.

Er gaven zich leden op om mee te helpen als het zover is.
Op vrijdag 28 september was het zover.
Met groot materieel waren op dinsdag voorbereidingen getroffen in de vorm van graafwerk en het lossen van grote stenen uit de Ardennen en kleine kalkstenen als vulmateriaal.
Op vrijdag begon na een korte bespreking binnen het echte werk buiten.
De grote stenen moesten gestapeld worden in de vorm van een halve cirkelvormige muur voor het terreinheuveltje ingang Heldeviersweg.
Dat stapelen was precisiewerk. Wiel Niessen van het IKL was niet zo vlug tevreden en gelijk had hij, werd ons duidelijk. De stenen moesten passen en stevig liggen want bij een stapelmuur komt geen metselwerk kijken.
De stenen moeten elkaar vasthouden en door latere begroeiing nog stabieler worden. Het was zwoegen, passen en meten en veel “sjravele” want de grond lag bezaaid met grote en kleine stenen.
Achter de stapelmuur kwam het vulmateriaal en daar bovenop begroeiing in de vorm van varens en oregano. Het werd een stukje Italië, want in het gebied Puglia in Italië zie je overal stapelmuren en daar hebben ook de hagedissen en andere dieren het naar hun zin.
De bedoeling van deze stapelmuur is dus een toevluchtsoord maken voor reptielen, amfibieën en insecten. Maar mooi om te zien is de muur ook.

StapelmuurStapelmuurStapelmuurStapelmuurStapelmuur5Stapelmuur