De renovatie van het lijkenhuisje

Het lijkenhuisje in 2018
Opening van het lijkenhuisje bij het 50-jarig jubileum van IVN De Oude Landgraaf in 2018.

Renovatie lijkenhuisje

Lijkenhuisje Lijkenhuisje

Het lijkenhuisje in 2017
Inmiddels is de renovatie van het lijkenhuisje zover gevorderd dat het dak klaar is,  het metselwerk weer in oude staat is hersteld, het binnenverfwerk – wit gekalkt plafond, witte gekalkte muren met anthraciet-kleurige lambrisering – afgehandeld is  en de laatste fase kan starten. De afwerking met een ijzeren inkijkdeur aan de wandelpadkant is inmiddel gebeurd, de afrastering is gewijzigd en de vrijwilligers zijn met de bestrating bezig.

Renovatie lijkenhuisje

Renovatie lijkenhuisje Renovatie lijkenhuisje

Het lijkenhuisje in 2016.
Sinds 2012 mag IVN De Oude Landgraaf  gebruik maken van gebouwen en terrein. Onze vereniging heeft zich vaak afgevraagd wat met het huisje moest gebeuren. Alles is eigendom van de gemeente, maar de vereniging vindt dat het in goede staat moet blijven, inclusief lijkenhuisje.

Deze mening heeft te maken met respect voor de overledenen en de gevoelige, soms pijnlijke herinneringen die eraan kleven. Het is een monumentje dat aandacht verdient.

Hoe moest een eventuele renovatie eruit zien?

De gemeente huurde in verband met de restauratie een deskundige in. Immers de oude staat mocht geen geweld worden aangedaan. Het huisje mocht geen nieuwe functie krijgen.Het moest blijven bestaan als een monument.

Deze renovatie hoort niet echt bij de doelstellingen van een natuurvereniging. Daarom is De Oude Landgraaf op zoek naar sponsors, groot of klein.

Inmiddels is er door zelfwerkzaamheid van actieve leden al wat gebeurd. Het dak dat bestaat uit een betonnen plaat, was meer mos dan dakbedekking. Het is grondig schoongemaakt. Inmiddels is er koude bitumen op gestreken en die is zoals vroeger meteen ingestrooid met zand.  Zie foto.

Daarna zijn de vakken met lelijk metselwerk uitgehouwen. Ook de oorspronkelijke ingang aan de Puddellerweg is opengemaakt.  Het probleem is nu om dezelfde oude stenen te vinden zodat het nieuwe metselwerk een mooi geheel vormt.

Lijkenhuisje

LijkenhuisjeLijkenhuisjeLijkenhuisje