VERSLAG VAN SCOUTING OVER DE NATUURWERKDAG

De Oude Landgraaf 7 november 2023

Afgelopen zaterdag (4/11) bundelden IVN (Instituut voor Natuureducatie en Duurzaamheid) en SC. Pius XII hun krachten voor een gezamenlijke natuurwerkdag in het prachtige Kakertsbos. Het hoofddoel van deze samenwerking was om de vogels in het bos te helpen door, nestkastjes te maken, de nestkastjes schoon te maken en deze in kaart te brengen. Deze samenwerking tussen natuurbehoud en scouting toont de kracht van gemeenschapsbetrokkenheid en het belang van natuurbehoud.

De voorbereiding voor deze bijzondere dag begon weken van tevoren. De vrijwilligers van IVN en SC Pius XII werkten nauw samen om ervoor te zorgen dat alles vlekkeloos zou verlopen. Er werden materialen verzameld, gereedschap gecontroleerd en vrijwilligers ingelicht over de activiteiten van de dag. Het doel was om de vogelstand in Kakertsbos te ondersteunen door de ruim 50 nestkastjes schoon te maken en de locatie van elke kast digitaal in kaart te brengen.

Op de dag van het evenement verzamelden tientallen enthousiaste scouts uit de diverse speltakken zich op het H.K. Iedereen was vol energie en toewijding. De dag begon met een korte inleiding over het belang van het behoud van de vogelstand en de rol van nestkastjes in dit proces. De IVN-natuurgidsen gaven informatie over de vogelsoorten die in het gebied voorkomen en de specifieke behoeften van elke soort.

Na deze inleiding ging elk team met de benodigde (schoonmaak)materialen op pad om vervolgens aan de slag te gaan. Het schoonmaken van de nestkastjes vereiste zorg en precisie om de vogels niet te verstoren. Het verwijderen van oude nestmaterialen en eventuele parasieten was van groot belang om de kasten klaar te maken voor het volgende broedseizoen. Er werden verschillende “schatten” gevonden in de kastjes, zoals achtergelaten eieren en zelfs een dood vogeltje.

De oudste scouts mochten hun gps-skills inzetten en zo de locaties van de nestkastjes in het Kakertsbos in kaart brengen. De gegevens werden zorgvuldig genoteerd en zullen worden gebruikt voor toekomstige onderzoeksprojecten en natuureducatie en maakt het ook gemakkelijker om in de toekomst de nestkastjes te blijven observeren en schoonmaken.

Aan het einde van de dag waren vele nestkastjes schoon en was de locatie van vele kastjes gedocumenteerd en stonden er nieuwe nestkastjes klaar voor nieuw gebruik. Iedereen was voldaan en trots op hun inspanningen. Het was een geweldige ervaring om samen te werken aan het behoud van de natuur en het welzijn van de vogels in Kakertsbos.

De samenwerking tussen IVN en SC. Pius XII toonde de kracht van gemeenschapsbetrokkenheid en het belang van natuurbehoud. Deze gezamenlijke inspanning benadrukte het feit dat mensen met verschillende achtergronden en interesses kunnen samenwerken voor een gemeenschappelijk doel: het beschermen van de natuur en het behoud van de biodiversiteit.

De Natuurwerkdag in Kakertsbos was niet alleen een dag van hard werken, maar ook een dag van leren, verbinden en inspireren. Het benadrukte het belang van het koesteren van onze natuurlijke omgeving en diende als een herinnering dat iedereen een rol kan spelen in het behoud van de natuur.