Amfibiën en reptielen

De Oude Landgraaf 14 maart 2024

PADDENTREK

Good morning lieverds,
Ik heb toch gisteren wat leuks gedaan…. Geholpen bij de paddentrek in Landgraaf. Nooit gedacht dat ik ooit zoiets zou kunnen doen💖
Fon Wachelder van het IVN de oude Landgraaf organiseert dit.
Ongeveer 5/6 weken gaat hij op pad met vrijwilligers om padden kikkers en salamanders te vangen en over te zetten.
De weg naar de waterpoel is namelijk vreselijk druk en omdat de nood om te paren op dit moment zo groot is komen ze in grote getalen de weg over en zouden dan dood gereden worden als het IVN daar geen stokje voor zou steken.
Ze hebben langs de hele route een versperring opgesteld en daar lopen tegen het donker worden aan wij vrijwilligers langs met lampen om iedere kikker pad of salamander te vangen en in een emmer te doen. De salamanders gaan in een kleiner doosje, omdat ze veel kleiner zijn dan de padden.
Als we zo’n beetje alles gevangen hebben wat er voor ons zichtbaar was dan wordt de buit geteld en ook nog gekeken of het man of vrouw is. Daarna mogen we mee om alles aan de overkant bij de waterpoel uit te zetten.
Nou had ik nog nooit een salamander vast gehad ……. Maar jullie weten hoe ik ben he…. Voor alles is een eerste keer.
Het voelt koud en een beetje week aan. We hebben ook nog een en ander geleerd, met gestippelde rug is een mannetje en zonder stippen vrouwtjes wat erg duidelijk zichtbaar was omdat die allemaal dikke buikjes met eitjes hadden.
Ook een pad opgeraapt zo’n raar gevoel maar wondermooie diertjes, ik kreeg er een sprookjesgevoel bij maar heb mij wel beheerst en besloten om toch maar geen KUS te geven…. …. Heb mijn prins natuurlijk al thuis
Wisten jullie dat een vrouwtjes pad het mannetje vele km op haar rug draagt. Typisch toch he?
Het verschil tussen kikker en pad nou in ieder geval hebben de padden soort van bobbeltjes op hun rug.
Heel bijzonder om te zien. Kikker is gladder en groener maar er waren ook bruine kikkers.
Wij hebben met zn allen 105 salamanders kikkers en padden uit kunnen zetten.
Waarbij wij een record aan salamanders op een avond hadden.
Hoe leuk is dat……
Nooit gedacht dat ik dit zou durven maar een geweldige ervaring en zeker ook voor kinderen een echte aanrader.
Zou jij het ook durven…?
Mocht je ook mee willen , neem even contact met het ivn de oude Landgraaf op.
Have a great day
Donna
Sam de Graaf en Martin de Graaf bedankt dat ik mee mocht.
Bron: Canadian corner Facebookpagina