Nestkastjes om vogels naar fabrieksterrein in Weert te lokken

Cranendonck 13 maart 2023

Vogelaars op een industrieterrein. Het is waarschijnlijk niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar toch was het terrein van bouwmaterialenproducent Trespa in Weert onlangs even de ‘habitat’ van de vogelwerkgroep van het IVN Cranendonck.

Leden van de werkgroep plaatsten in totaal 25 nestkastjes bij Trespa. Dit om het fabrieksterrein aantrekkelijker te maken voor vogels. Het initiatief is afkomstig van Tjabine Guntlisbergen, medewerker van Trespa én lid van de vogelwerkgroep van het IVN Cranendonck. Onder meer de aanleg van een parkje achter het hoofdgebouw in Weert bracht haar op het idee.

Grote aantrekkingskracht op trekvogels

Guntlisbergen: ,,Ik zie hier nu al veel meer putters, distelvinken, witte kwikstaarten en vinken dan voorheen.” Vogels gedijen sowieso goed in natuurgebieden nabij het fabrieksterrein. Zo hebben de Ringselvennen in Budel-Dorplein een grote aantrekkingskracht op trekvogels. ,,Een kilometer hier vandaan ligt een vogeltelstation”, weet Guntlisbergen. Ook op het trespa-terrein heeft ze al eens een ‘vreemde vogel’ gespot. Sinds zes jaar broedt waarschijnlijk dezelfde scholekster op het dak nabij de waterbassins. Guntlisbergen: ,,Dat is eigenlijk een weide- of wadvogel. Het is best bijzonder dat er hier een zit.”

Ze verwacht dat vogeltjes als de koolmees, pimpelmees en bonte vliegenvanger zich prima thuis zullen voelen in de nieuwe nestkastjes, die allemaal voorzien zijn van een trespa-dakje en -nummerbordje. De nummers zijn aangebracht om de nestkastjes goed te kunnen monitoren. De wanden en onderkant van de huisjes zijn gemaakt van onbewerkt hout. Guntlisbergen geeft aan dat een nestkastje lek- en winddicht moet zijn, maar wel ademend. Anders wordt het binnen te vochtig.

Huiskamer vol nestkastjes

Een timmerman werd ingeschakeld om alle onderdelen op maat te zagen. De leden van de werkgroep hebben de bouwpakketjes vervolgens in elkaar geschroefd en gelijmd. ,,Dat heeft een paar middagen werk gekost. Mijn hele huiskamer stond vol met nestkastjes, want anders droogde de lijm niet goed”, vertelt Frans Valkenburg. Hij stond in 1986 mede aan de wieg van de vogelwerkgroep. Maar ook voor hem was het de eerste keer dat hij vogelhuisjes ophing op een fabrieksterrein. Guntlisbergen schat dat vogelwerkgroep in de gemeente Cranendonck zo’n tweehonderd nestkasten heeft hangen, maar die zijn vooral in natuurgebieden te vinden.

Er wordt nog een torenvalkkast geplaatst door de leden van de Cranendonckse IVN-afdeling. Guntlisbergen: ,,De kans is heel groot dat deze kast binnen een dag bewoond is.” Voor het project bij Trespa werkt de Cranendonckse vogelwerkgroep samen met het IVN Weert. Die samenwerking betreft vooral de torenvalkmonitoring, die gerekend wordt bij de provincie Limburg.

Het merendeel van de nestkastjes is geplaatst op plekken waar mensen werken. Guntlisbergen: ,,We willen ze hiermee wat bewuster maken. Dit met het oog op het versterken van de biodiversiteit. We hopen dat mensen enthousiast worden om hun tuin te vergroenen en ook zelf nestkastjes gaan ophangen.”