De Wulp

Foto header: Gerrit Gerritsen

IVN Lezing door Gerrit Gerritsen over de wulp, de grootste steltloper van Europa.

Heb je eenmaal de verdragende, prachtige baltszang met aanzwellende fluittonen en lang aangehouden trillers van een wulp gehoord, dan zit deze voor altijd in je hoofd. Nederland is zowel in als buiten de broedtijd een belangrijk land voor deze vogel.

De werkgroep Lezingen van IVN Bernheze organiseert op maandag 13 maart van 19.30 tot 22.00 uur een lezing over de wulp door Gerrit Gerritsen. Hij startte in 1982 een wulpenonderzoek in West-Overijssel en inmiddels weet hij enorm veel te vertellen over de aantalsontwikkeling, overleving, nestsucces, plaatstrouw, wintergebieden etc. Hiervoor deed hij duizenden uren veldwerk.

Zo heeft hij bijvoorbeeld 500 kuikens van kleurringen voorzien om allerlei kennis over deze vogels te kunnen verzamelen.

´De oude wulp flikt het weer´, de melding met ontzag van Gerritsen haalde het Journaal. Deze wulp werd 33 jaar geleden als kuiken door hem geringd en bleek na aflezing van de ring, de oudst geregistreerde wulp van Europa te zijn. Dat jaar was hij weer terug op dezelfde broedplek, het Dalfserveld en heeft kuikens, die ook weer door hem geringd zijn. Wat een circle of life!

Het Staphorsterveld is voor de wulp één van de belangrijkste broedgebieden in West-Europa,  maar ook in onze omgeving kun je de wulp nu nog waarnemen als weidevogel. Weidevogelgroep Bernheze had vorig jaar twee broedende paren in het gebied De Bleken.

Alarmerende berichten komen van alle weidevogelgroepen en vogelkenners; het wordt steeds moeilijker voor de wulp om tot broeden te komen en zijn jongen groot te krijgen.

Tony van der Meulen weidde er zelfs recent een column aan: ‘Wanhopig roepend verliet de laatste wulp de Kampina-heide’.

Zo zou je deze lezing bijna kunnen zien als een ode aan deze bedreigde prachtige vogel,

u bent van harte welkom!

Aanmelden is verplicht. Start lezing om 19.30 uur, de toegang is gratis, in zaal het Willibrordcentrum, Hoofdstraat 78, rechts naast de Heeswijkse kerk in Heeswijk-Dinther, open vanaf 19.15 uur. Een vrijwillige bijdrage voor IVN Bernheze wordt zeer op prijs gesteld.

foto: gerrit gerritsen
Waar