Amfibiën en reptielen

Boomkikkers ontwaken uit de winterslaap

Baarlo-Maasbree 26 maart 2023

Op 11 maart maakten we een wandeling in de buurt van Maaseik in de Vallei van de Itterbeek. Het landschap is er uniek door de mozaïek van bomenrijen en houtkanten die de aanwezige graslanden omgeven, maar vooral omdat het gebied als geen ander de tand des tijds doorstond: op kaarten van 100 jaar geleden zie je de kleine perceeltjes op dezelfde manier als tegenwoordig. Vroeger was dit gebied eigenlijk een moeras, maar het uitdiepen en rechttrekken van de Itterbeek, zorgde voor heel wat veranderingen voor flora en fauna.

Vrijwilligers van Natuurpunt België zetten zich al jarenlang in om de aanwezige planten en dieren te behouden, maar ook om verdwenen soorten terug in het gebied te krijgen. Ze beheren hier meer dan 100 ha en zagen hun werk bekroond door de terugkeer van verschillende dieren en planten, waarvan men dacht dat die hier waren uitgestorven. Zo ligt er een heel netwerk aan poelen met helder water die krioelen van het leven. Hierdoor is het gebied één van de Vlaamse hotspots wat amfibieën betreft. Van de negen amfibiesoorten die hier te vinden zijn, is de boomkikker de meest opvallende.

Op deze zonnige zaterdag zagen we opvallende groene blaadjes tussen het gras. Toen we beter keken waren het boomkikkertjes die uit hun winterslaap kwamen en zich aan het opwarmen waren in de zon.