Tuiny Forest
Natuur in de Buurt
maandag02sep2019

Kweker Tuiny Forest: ‘In het klein kun je ook veel betekenen voor de natuur’

Benieuwd wie er achter het kweken van onze Tuiny Forest-pakketten zit? We spreken met Casper en Marion, die samen met hun zoon Jorrit kwekerij Casper Verhoeven runnen. Het stel vertelt over het harde werk op de kwekerij, waarom ze biologisch kweken en over de bomen, struiken en kruiden in het pakket.

Bestaat de kwekerij al lang?

Casper: ‘Ik ben gestart in 1990, dus bijna 30 jaar geleden. We zijn een echt familiebedrijf. Ik houd me bezig met het teelttechnische, watergiften, bemesting en de hele verzorging van de planten. Marion doet kantoorwerkzaamheden en de marketing van zowel deze kwekerij als onze website tastyblooms.nl waar we vaste planten met eetbare bloemen aanbieden. Onze zoon doet allerlei hand- en spandiensten. Hij wil de kwekerij later verder uitbouwen en gaat daarvoor een speciale vakopleiding volgen.

Tuiny Forest - kwekerij VerhoevenMarion en Casper Verhoeven.

In 2008 stapten jullie over op biologisch. Waarom?

Marion: ‘Voor ons was het eigenlijk vanzelfsprekend. We zitten met onze kwekerij ingeklemd tussen twee natuurgebieden: De Loonse en Drunense Duinen en natuurgebied De Brand. We vinden het belangrijk om de biodiversiteit in Nederland een handje te helpen.’
Casper: ‘Elke dag zien we dat we goed bezig zijn voor de natuur. In een paar jaar tijd zijn er zoveel meer bijen, vlinders, reptielen, vogels, dassen, konijnen, herten en vossen bij ons op het terrein komen wonen. Prachtig is dat.’

Is biologisch kweken ingewikkelder en tijdrovender?

Casper: ‘Op zich is biologisch kweken niet moeilijker, maar het vraagt wel een compleet andere mindset van de kweker zelf. Je kweekt nog steeds van stek tot plant, maar de manier waarop is anders. We gebruiken geen chemische meststoffen of bestrijdingsmiddelen. We werken samen met de natuur. Wij bepalen niet het teeltplan, dat doet de natuur.’
Marion: ‘Een normale teler werkt gewoon tussen 9 en 5 uur en binnen die tijd moet alles gebeuren. Volgens een vast schema. Wij kijken naar hoe de planten erbij staan, wat ze nodig hebben. En aan de hand van de maanstand bepalen we wanneer we het beste water en voeding kunnen geven en stekken.’
Casper: ‘We werken bovendien met levende organismen, zoals schimmels en bacteriën, en dat betekent vaak voor zonsopgang of juist in de avond werken. Ze kunnen geen Uv-licht verdragen. Het is meer werk, maar met een veel beter resultaat. En bovendien is het totaal geen straf, want we zitten hier zo ongeveer op het mooiste stukje Nederland.’

En jullie doen ook aan natuurontwikkeling in dat gebied?

Marion: ‘Ja, klopt. In 2016 zijn we overgestapt van vollegrondteelt naar teelt in potten. Opeens hadden we 5 hectare grond over. En die grond ligt precies tussen de twee natuurgebieden in. We gaan hier dus steppingstones creëren voor de dieren die tussen deze gebieden trekken. Zie het maar als een soort bed & breakfast waar ze kunnen overnachten en eten.’
Casper: ‘We hebben ook nieuwe, wilde bijensoorten en insecten aangetrokken door het aanbieden van bijvriendelijke planten en bomen.’

Wie zijn jullie klanten?

Casper: ‘We leveren aan tuincentra en verkopen online. Hebben zelfs klanten uit het buitenland.’

En nu zijn jullie ook de leverancier voor het Tuiny Forest. Hoe vinden jullie dat?

Marion: ‘Echt helemaal super! Een Tuiny Forest biedt in het klein (6m2) wat wij in het groot doen met natuurontwikkeling. Het past dus echt perfect in ons bedrijfsfilosofie en werkwijze.’
Casper: ‘Met Tuiny Forest kunnen we veel mensen bereiken die net zoals wij de natuur in hun omgeving willen uitbreiden en de biodiversiteit willen vergroten. Het hoeft niet altijd groot, in het klein kun je ook veel betekenen voor de natuur.’

Hoe oud zijn de planten in het Tuiny Forest-pakket op het moment van levering?

Marion: ‘Dat verschilt. De soorten die vanuit zaad zijn opgekweekt (zoals Geranium en  Smeerwortel) doen er langer over dan de stekken. Maar de bomen en struiken uit het pakket zijn allemaal minimaal 2 jaar oud. De kruiden zijn tussen de 4 en 6 maanden oud. Het zijn allemaal planten die je niet in het normale tuincentrum kunt krijgen. Dat maakt het extra bijzonder.’

Waarom wilden jullie graag meewerken aan het Tuiny Forest?

Casper: ‘We hebben heel vaak gesprekken op de kwekerij en merken dat veel mensen totaal niet weten hoe biodiversiteit werkt en wat je er zelf aan kunt doen om het te verbeteren. We vinden het dus geweldig dat IVN hier nu vol op inzet.’
Marion: ‘Het is echt belangrijk dat we in actie komen voor de natuur en de biodiversiteit. Het leuke is dat het Tuiny Forest voor iedereen haalbaar is.’

Wat is jullie grote toekomstdroom?

Marion: ‘We zouden het liefst zien dat alle kwekers ons voorbeeld volgen en voor biologisch gaan. En dat iedereen daar dan een fatsoenlijke boterham mee kan verdienen. En dat begint bij mensen laten weten dat zo’n kwekerij als die van ons überhaupt bestaat.’

Wil jij ook iets doen voor biodiversiteit? Voeg kleur, geur en leven toe aan jouw tuin met Tuiny Forest, een inheems bos op tuinformaat. Binnen een halve dag leg je daarmee een inheems microbos van 6m2 vol bomen, struiken en kruiden in je tuin aan. Goed voor bijen, vlinders, vogels én voor jou!

Bestel jouw Tuiny Forest