Bomen

De vijf inheemse bomen in het Tuiny Forest serveren een uitgebreid menu aan nectar, bessen en nestmateriaal voor insecten en vogels. Zo zullen bijen en hommels heel blij zijn met de vroegbloeiende hazelaar en boswilg. We hebben alleen bomen in het pakket gestopt die goed tegen snoeien en toppen kunnen. Wanneer je dat het beste kan doen vind je in de snoeikalender bij de downloads

IVN - Tuiny Forest - HazelaarHazelaar (Corylus avellana)

Dit is één van de eerste inheemse boomsoorten die begint te bloeien, bij een zachte herfst soms in al in december. De mannelijke bloemen zitten dan nog verstopt in gele katjes en komen in januari/februari tevoorschijn. Ze kunnen bloeien tot in april. De vrouwelijke rode bloemen groeien uiteindelijk uit tot hazelnoten. Vroeg actieve bijen zijn blij met de mannelijke bloemen, want veel ander voedsel is er dan nog niet te vinden.

De vrucht is de hazelnoot. Je moet daar wel flink geduld voor hebben, want het kan meer dan 7 jaar duren voordat je de eerste hazelnoten ziet verschijnen. En dan nog is het de vraag of ze in ons klimaat rijp worden. In de winter doe je er boomklevers, gaaien, eekhoorns en muizen een groot plezier mee.

IVN - Tuiny Forest - BoswilgBoswilg (Salix caprea)

Als eerst bloeiende wilgensoort maakt deze boom vroege bijen en hommels heel blij. Als ze in maart/april wakker worden uit hun winterslaap, is er nog niet zoveel voedsel te vinden. De boswilg bloeit met gele mannelijke eivormige katjes die tot 3 cm lang kunnen worden. De vrouwelijke katjes zien er anders uit: zilvergrijs, slank en langer.

Er komen niet alleen bijen en hommels op de boom af. Vlinders en het roodbruine wilgenhaantje komen ook graag op bezoek. Dit laatste insect lijkt een beetje op een lieveheersbeestje en is een mooie verschijning.

Eenstijlige meidoorn (Crataegus monogyna)

Net als jouw sleedoorn is uitgebloeid, staat deze boom in bloei: de meidoorn. Zoals de naam al doet vermoeden, staat hij in mei in bloei en produceert dan schattige kleine witte bloemetjes die ook nog eens heerlijk ruiken. Je kunt er sorbets of siroop van maken. Ook bijen en vlinders zijn er dol op.

De bessen die na de bloei ontstaan, trekken vogels aan. Dat is niet het enige wat ze van de boom gebruiken. Met afgevallen takjes maken ze hun nest. Op de jonge twijgen zitten zeer scherpe doornen. De meidoorn werd vroeger dan ook veel aangeplant om het vee binnen of juist buiten te houden.

Veldesdoorn/Spaanse Aak (Acer campestre)

Dit is de enige esdoorn die van nature in Nederland voorkomt. Hij kan wel 300 jaar worden! De boom maakte kleine onopvallende groengele bloemetjes in de maanden mei/juni. Vaak wordt deze boom gebruikt als haag en regelmatig gesnoeid, waardoor je de bloemetjes nooit ziet verschijnen. In jouw tuin gelukkig wel en met die bloemen verschijnen ook de bijen en vlinders.

De vrucht die na de bloei ontstaat, is voedsel voor de appelvink en groenling. De zaden zijn een soort vleugeltjes die als helikopters door de lucht vliegen. Leuk als kinderspeelgoed. De boom is in alle seizoenen mooi. Vers blad is rood en daarna groen. In de herfst kleurt het blad naar vrolijk geel.

IVN - Tuiny Forest - LijsterbesWilde lijsterbes (Sorbus aucuparia)

Vooral in de zomer trekt deze boom veel insecten aan die afkomen op de witte sterk geurende bloemen die in mei en juni bloeien. Reken op een bezoek van bijen, vliegen, kevers en wespen. Die laatste staan weer op het menu van de vink. Later ontstaan oranje tot vuurrode bessen die lange tijd aan de boom hangen. Je zult vooral veel lijsters zien smikkelen, vandaar de naam lijsterbes.

Je kunt de bessen zelf ook eten en er jam van maken, maar ze zijn bitter. Misschien kun je ze dus maar beter bewaren voor de lijsters. Jij kunt dan gewoon genieten van de gele en oranje bladeren in het najaar. Behalve als restaurant gebruiken vogels de boom ook als broedplek. De dichte boomstructuur is daar ideaal voor.