Workshop ‘EHBO in het Groen’ op 1 juli en 19 november

Je bent op pad met kinderen in de natuur en ineens hoor je dat er een kind in de sloot ligt, in de brandnetels is gevallen of door een wesp is gestoken. Wat doe je? In deze training leer je als begeleider het hoofd koel te houden, hoe te handelen bij welke ongevallen en welke materialen essentieel zijn om in een verbandkoffer bij je te hebben. Je kan de training volgen op 1 juli of 19 november 2022.

Workshop ‘EHBO in het Groen’

Datum en Tijd: vrijdag 1 juli van 10.00 -16.00 uur en zaterdag 19 november van 10.00-16.00 uur
Locatie: Duurzaamheidscentrum De Papaver, zaal: De Papavero, Korftlaan 6, Delft
Workshopbegeleider: Yvonne Mud
Voor wie: Vrijwilligers van organisaties die zijn aangesloten bij Groen doet Goed Zuid-Holland, bij voldoende plek ook andere vrijwilligers welkom
Aantal plekken: 10-15, max. 3 plekken per GDG-locatie bij overinschrijving
Aanvullende info:

• Wanneer er plekken over zijn, is deze training ook open voor andere vrijwilligers en beroepskrachten
  • Training gaat door bij inschrijving van minimaal 10 deelnemers

Programma

In deze complete training is aandacht voor de belangrijkste ongevallen die kunnen gebeuren tijdens een excursie met kinderen. Dit is het programma:

1. Welkom/kennismaken.
  2. Ervaringen uitwisselen.
  3. Bewustzijnsstoornissen: uit de boom vallen: hersenschudding, herkennen en eerste hulp, stabiele zijligging. Onderkoeling: gebruik en aanleg (ISO)dekens/ uitdroging, verslikking.
  4. Kleine ongevallen: bloedneus, tekenbeet, wespensteek, eikenprocessierups, brandnetel/ berenklauw, splinter.
  5. Brandwonden: herkenning en eerste hulp. Materialen tonen en oefenen.
  6. De verbandkoffer: Wat zit er in? Wat hoort er in? Kennismaken met eilandpleisters, regels van de verbandleer – aanleg handverband/ hoofdverband, aanleg knieverband, eerste hulp bij schaafwonden.
  7. Kneuzing/ verstuiking: botbreuken. Oogletsels: vuiltje, doordringend oogletsel, stomp oogletsel, herkennen en eerste hulp.

Dit aanbod wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Zuid-Holland.

Aanmelden kan via onderstaand formulier.