Werk samen met IVN aan een groen Zuid-Holland

IVN werkt samen met haar partners en vrijwilligers aan een meer natuurinclusieve samenleving waarin mens en natuur verbonden zijn. We geloven dat we meer kunnen bereiken als we ons netwerk en onze expertise en middelen gezamenlijk inzetten om een groen en gezond Zuid-Holland te realiseren voor iedereen. Daarvoor werken we samen met onder meer gemeenten, woningcorporaties, onderwijs en zorgorganisaties. Ook samenwerken met IVN in Zuid-Holland? Lees hieronder meer over onze werkwijze.

Onze werkwijze

Kracht van samenwerking

IVN gelooft in de kracht van samenwerken. Iedereen heeft zijn eigen expertise en door die te bundelen ontstaan de mooiste resultaten. Lees bijvoorbeeld hoe we al succesvol samenwerken met HOEK Hoveniers rond de aanleg van Tiny Forests. En lees hoe we eerder met de gemeente Rijswijk samenwerkten binnen het project Groen Dichterbij Rijswijk, waarin groene bewonersinitiatieven centraal stonden.

Starten met een impactsessie

Een (toekomstige) samenwerking starten we in principe met een impactsessie. Daarin verkennen we samen welke behoeften en kansen er liggen voor een samenwerking. Wat zouden we kunnen bereiken als we onze krachten bundelen? Hoe kunnen we deze gezamenlijke groene dromen omzetten in een concrete en impactvolle samenwerking? Vervolgens kijken we welk aanbod het meest geschikt is. IVN heeft een breed aanbod aan producten, trainingen en diensten. Een aanbod op maat ontwikkelen is ook mogelijk.

Aanbod van IVN Zuid-Holland

IVN heeft een breed aanbod aan producten, trainingen en diensten. Hieronder een greep uit dat aanbod. Bekijk voor meer informatie de aanbodpagina’s voor gemeenten, bedrijven, onderwijs, zorgorganisaties, recreatieondernemers en buurten.

De Vriendelijke Tuin

Hoe meer natuurvriendelijke tuinen, hoe beter voor mens, plant en dier. Zie jij graag meer natuurvriendelijke tuinen in jouw gemeente? Ondersteun dan jouw inwoners bij het vergroenen van hun tuin met de tuincheckkaarten en bordjes van de vriendelijke tuin.
Voor: Gemeenten en woningcorporaties
Contactpersoon: Tonja van Gorp: t.van.gorp@ivn.nl

Balkonparadijs

Dit balkonprogramma nodigt inwoners uit om hun balkon om te toveren tot een fijn en natuurlijk plekje. Om zelf tot rust te komen of juist lekker bezig te zijn én er trots over te kunnen vertellen aan buren. Met deze actie werk je aan een prettiger, gezonder leefklimaat voor mens en dier. En aan het bevorderen van ontmoeting en leren over de natuur.
Voor: Gemeenten en woningcorporaties
Contactpersoon: Tonja van Gorp: t.van.gorp@ivn.nl

Groen Werkt Beter

Met het ‘Groen Werkt Beter’-aanbod ondersteunt IVN bedrijven om van natuurinclusief werken de standaard te maken. Het aanbod varieert van gratis challenges tot volledig begeleid traject we samen met een werkgroep van medewerkers aan de slag gaan om natuur een vanzelfsprekende plek te geven in de werkdag.
Voor: Bedrijven en organisaties

Financieringsregeling beschikbaar voor 16 partnergemeenten Tiny Forest

Tiny Forest

Een Tiny Forest is een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan. Dit bos is niet alleen een prettige plek voor vlinders, vogels, bijen en kleine zoogdieren, maar ook voor mensen. Gemeenten kunnen Tiny Forest partnergemeente worden en gebruik maken van een subsidieregeling van de provincie Zuid-Holland. Als bedrijf kun je ook een Tiny Forest aan laten leggen op je bedrijventerrein.
Voor: Gemeenten en bedrijven

Tuiny Forest

Een Tuiny Forest is een kant-en-klaar pakket met 5 inheemse bomen en 5 inheemse heesters en een zakje met inheemse zaden, inclusief ondersteuning bij de aanleg en onderhoud. Met een Tuiny Forest maak je van buurttuinen, terreinen van zorginstellingen en andere locaties weer fijne groene plekken voor mens en dier.
Voor: Gemeenten, zorgorganisaties en woningcorporaties

Trainingen en inspiratiesessies

Inspiratiesessie: bewegingsopbouw

Hoe kun je samen met vrijwilligers, actieve bewoners die groene of maatschappelijke verandering realiseren? Tijdens de inspiratiesessie over organizing (bewegingsopbouw) doe je ideeën op hoe jouw organisatie samen met anderen meer kan bereiken.
Voor: Alle type organisaties en bedrijven
Contactpersoon: Marije van der Kruk: m.van.der.kruk@ivn.nl

Training: Vergroenen met bewoners

Mensen die in een groene buurt wonen zijn gelukkiger, minder vaak ziek en leven langer. Groen zorgt bovendien voor minder hitte in de stad en het helpt wateroverlast te voorkomen. Wil jij als woningcorporatie samen met huurders werken aan een nog groenere en prettigere woonomgeving? Volg dan de training Vergroenen met bewoners.
Voor: Woningcorporaties
Contactpersoon: Tonja van Gorp: t.van.gorp@ivn.nl of Ruben Mulder: r.mulder@ivn.nl

Over IVN Zuid-Holland

IVN Zuid-Holland werkt als beroepsorganisatie en met veel betrokken vrijwilligers aan een duurzame samenleving. We laten jong en oud de natuur beleven: in de achtertuin, in de wijk en in natuurgebieden. Dit doen we in samenwerking met een enorm netwerk van professionals: zorgorganisaties, terreinbeheerders, recreatiesector, onderwijs, voedingssector, overheden en andere partners.