Workshop Educatieve stiltebeleving voor en met kinderen

Samen stil zijn? Ja Fijn! Groen – en stiltebeleving in de natuur doen volwassenen én kinderen goed! Wil je leren hoe je stilte in kan zetten? Volg de Workshop Educatieve stiltebeleving voor en met kinderen in het najaar van 2023, exacte datum volgt nog maar inschrijven kan al.

Datum en Tijd: Najaar 2023, datum volgt, van 13.30 tot 17.00 uur.
Locatie: Volgt (centrale plek in Zuid-Holland)
Workshopbegeleider: Petra Speelman
Voor wie: IVN vrijwilligers. Bij voldoende plek zijn ook andere vrijwilligers welkom
Aantal plekken: maximaal 15 deelnemers

Over de workshop

Ik kan niet goed stil zijn.
Mijn hoofd is te vol.
Vol met woorden.
Wat doe ik er aan?
Ik weet het niet.

een gedichtje van Ties (7 jaar)

Ties en ook vele andere kinderen hebben last van een ‘te vol hoofd’. Ze hebben een grote behoefte aan meer innerlijke rust.
Het doet ze goed als we met hen de natuur ingaan;
Het doet kinderen én de natuur goed als we stilstaan bij wat er in de natuur allemaal te ontdekken is.
Het doet kinderen goed als we samen met hen in de natuur rustgevende en verbindende stilte ervaren.

In deze workshop maken we kennis met diverse soorten verstillende natuur-educatiewerkvormen. We gaan ze zelf ervaren. De veelal speelse werkvormen zijn bruikbaar voor kinderen van allerlei leeftijden en ook voor volwassenen.

Ter sprake komt ook

• Wat verstaan we onder stilte? Welke soorten stiltes zijn er?
  • Wat is de positieve uitwerking van stiltebeleving en van stiltewerkvormen op onszelf, op kinderen, op de natuur, op de samenleving…?
  • Welke soorten stiltebeleving-in-de-natuur-werkvormen zijn er?
  • Hoe bied je de werkvormen aan? Waar kun je dan extra op letten?
  • Waar en hoe kun je de stiltewerkvormen inpassen in natuureducatie lessen?
  • Hoe ga je om met kinderen die voor jou als begeleider, voor de groep en in feite ook voor hen zelf storend gedrag vertonen?

De workshop wordt gegeven door Petra Speelman.
Zij zet zich al vele jaren in voor stilte-educatie en voor natuureducatie. Zij geeft lezingen, workshops en cursussen op het gebied van innerlijke rust, stilte en aandacht, aan leerkrachten, natuurgidsen, ouders en andere opvoeders. En ook workshops aan kinderen zowel op scholen als in de natuur.

Aanmelden kan via onderstaand aanmeldformulier

Ben je vrijwilliger bij IVN?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Kosten: Gratis
  • Maximaal aantal deelnemers: 16