Training Stiltebeleving in de natuur

Let op: deze training is verplaatst naar vrijdag 7 juni.

‘Wat is het toch heerlijk om in de natuur te zijn. Ik geniet intens. Het doet me zo goed. Ik voel me rustig en ruim. Ik voel me verbonden en geïnspireerd. Ik kom tot mezelf.’

Veel mensen herkennen dit soort uitspraken. In de afgelopen jaren ontdekten nog veel meer mensen de verstillende, rustgevende, ontspannende werking van de natuur.

Stiltebeleving met en zonder gebruik van zintuigen

In deze training staan we op verschillende manieren stil bij de uitwerking van stiltebeleving in de natuur en hoe je dat kan gebruiken in jouw activiteiten. Hoe bijvoorbeeld natuurgeluiden de ervaring van stilte kunnen versterken en hoe we onze zintuigen kunnen gebruiken om innerlijke rust te ervaren. We onderzoeken het verschil tussen gefocuste en brede, open aandacht. En we staan stil bij wat voor uitwerking stilte en menselijke aandacht op de natuur hebben.

Buiten stiltewerkvormen ervaren en inzetten

We gaan naar buiten en maken kennis met een aantal werkvormen die je binnen je excursies of andere activiteiten buiten kunt gebruiken voor zowel kinderen als ook voor volwassenen. Naast zelf ervaren ligt de nadruk tijdens deze training op hoe je deze werkvormen kan inzetten voor anderen tijdens jouw activiteiten in de natuur.

Stiltewandeling begeleiden

We gaan ook samen na hoe je een stiltewandeling kunt begeleiden, welke stilte werkvormen je daarbij kunt gebruiken, hoe deelnemers op een stiltewandeling kunnen reageren en hoe je daar op in kunt gaan.

De training wordt begeleid door IVN-er Anne Mara Sillevis Smitt. In de training wordt gebruik gemaakt van de kennis en expertise van Petra Speelman. Zij richtten een platform op voor stilte docenten www.evenstilteaub.nl en een platform voor stilte-ambassdeurs www.stiltenedwerk.nl. Ook is zij mede initiatiefneemster van de jaarlijkse Dag van de Stilte www.dagvandestilte.nl.

Praktische zaken

Datum: vrijdag 7 juni 2024 10.00-16.00 uur
De training is voor: IVN-leden, als er t.z.t. plekjes over zijn kunnen ook andere vrijwilligers deelnemen.
Kosten: Gratis
Lunch: Graag zelf meenemen, er is ook een pannenkoekenrestaurant op loopafstand.
Locatie: Bezoekerscentrum Dunea, Meijendelse weg 40, Wassenaar

Aanmelden

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Kosten: Gratis
  • Aanmelden verplicht: Nee