Moestuincoach Groningen

De komende jaren wordt de vraag van scholen en kinderopvang om met leerlingen te moestuinieren steeds groter. Dankzij diverse impulsen, onder andere door het programma Jong Leren Eten, worden scholen gestimuleerd om moestuinieren op te nemen in het onderwijsprogramma. Maar lang niet elke leerkracht of pedagogisch medewerker heeft groene vingers! Een moestuincoach biedt dan uitkomst; iemand die er veel van weet en het vooral leuk vindt om deze kennis te delen met leerlingen. Herken jij je hierin? Doe dan mee met de opleiding tot moestuincoach die in februari start in Groningen.

De opleiding bestaat uit vier cursusdagen en is praktijkgericht met veel eigen inbreng. Theorie wordt onmiddellijk gekoppeld aan praktische opdrachten, die ook deels thuis uitgewerkt moeten worden. Ook is het de bedoeling dat deelnemers zelf een school zoeken om een korte gastles te geven. Alle opdrachten geven een goed beeld van wat er in de praktijk van een moestuincoach verwacht wordt.

Van zaaien tot oogsten met de klas

Moestuinieren is niet alleen leuk, maar ook heel goed voor kinderen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het bijdraagt aan een positieve houding tegenover gezond voedsel. Tuinieren doe je met je hoofd, hart en handen. Wat een geweldige belevenis is het om met de hele klas het volledige proces van zaaien tot oogsten tot een smakelijk einde te brengen. Die zelfgekweekte wortel en radijs wil je natuurlijk graag proeven. Geen betere plek dan een moestuin om die ontdekkingstocht te starten. Dat kan op het schoolplein, nabij de school in bijvoorbeeld een volkstuin of een buurttuin, op het erf van een boer, in een tuin bij een zorgcentrum voor ouderen of misschien wel in jouw eigen tuin. Laat kinderen zaaien, planten, oogsten, proeven, bewegen en de handen opnieuw vuil maken.

Aanmelden tot 12 februari

De opleiding tot moestuincoach start op 29 februari en vindt plaats op 4 donderdagen van 10.00 tot 16.00 uur. De eerste twee cursusdagen vinden plaats bij het Curringherveld in Kornhorn en de laatste twee bij Educatiecentrum de Bostuin in Blijham. Aan de opleiding zijn kosten verbonden, met een gereduceerd tarief voor leden van IVN/Velt. Aanmelden is tot 12 februari mogelijk via onderstaande button. Hier vind je ook meer informatie over de kosten en over wat er van de deelnemers wordt gevraagd.

Meer informatie en aanmelden

Vanaf 29 Dagen 29 februari 2024 - 10:00
Waar
Curringherveld