Banjer mee met natuurgids Cora Water

Banjer mee met natuurgids Cora

Zeeland 6 oktober 2017

Cora Papeveld, geboren en getogen in Zierikzee, woonde 38 jaar hartje stad in het drukke Rotterdam. 13 jaar geleden was het genoeg, en wilde ze weer dichter bij de natuur wonen. Ze verhuisde naar Burgh-Haamstede. Dat beviel goed, zo goed dat ze haar liefde voor de natuur ook met anderen wilde delen.

Ze volgde de Natuurgidsenopleiding bij IVN De Zeeuwse Delta, ontving in 2012 haar diploma en ging meteen als vrijwillige natuurgids aan de slag. Niet alleen voor IVN, maar ook voor Staatsbosbeheer, Nationaal Park Oosterschelde en Het Zeeuwse Landschap. Tijdens de Grevelingenweek (13-21 oktober) is ze volop in het gebied te vinden. Bij de excursie Banjer mee op Bommenee bijvoorbeeld, een nieuwe excursie die Cora zelf organiseert.

Cora, wat maakt jouw werk als natuurgids zo leuk?

‘Ik vind het heerlijk om in de natuur te zijn. Het is voor mij een uitdaging om anderen te laten ontdekken en hen enthousiast te maken, om ze de natuur echt te laten beléven. Ik merk vaak dat de natuur mijn publiek verwondert. Ik laat mensen veel ruiken. De akkerdistel vindt iedereen maar een rare plant, maar als je aan de bloem ruikt… heerlijk! Of de geur als je de knoppen van een balsempopulier fijnwrijft, ook zo bijzonder. Mensen aan iets laten voelen doe ik ook graag. Dan vraag ik: ‘Heb je wel eens een plant met een vierkante stengel gevoeld?’, en dan zijn mensen echt verrast. Alle zintuigen komen terug, ook luisteren naar vogelgeluiden, of even stil zijn en luisteren wat je dan hoort. Tijdens een excursie merk je dat mensen echt beginnen te stralen.’

Welke momenten blijven je bij?

‘Bij de Meeuwenduinenexcursie, die sinds dit jaar een nieuwe route heeft, beklimmen we een behoorlijk hoog duin. Dan heb je uitzicht over de hele Kop van Schouwen, tot aan het Europoortgebied. In de vallei beneden lopen vaak wel 40 damherten te grazen. En als je geluk hebt vertonen ook de exmoorpony’s hun circuskunsten. Als ik daar met een groep ben, valt het helemaal stil.

Of laatst, op de Slikken van Flakkee met de actieve vrijwilligers van de Natuur- en Vogelwacht Schouwen-Duiveland, toen we met de huifkar op pad gingen. We zagen al fjordenpaarden en veel reeën, maar hoopten ook de zeearend nog te zien. Plots kwam er een brul uit de huifkar, en zagen we de zeearend in het gras zitten – gepest door een buizerd. Dat ging een paar minuten door, toen vloog de zeearend op, recht op ons af. Prachtig!’

Veel bijzondere momenten! En wat is er nu zo bijzonder aan de excursie die je tijdens de Grevelingenweek organiseert, Banjer mee op Bommenee?

‘Op Schouwen-Duiveland worden veel excursies op de Kop van Schouwen of aan de Zuidkust georganiseerd, maar er zijn zo nog veel meer pareltjes. In augustus heb ik voor het eerst een excursie bij Bommenede georganiseerd, een Biowalk samen met de diabetesvereniging. Van alle deelnemers, die allemaal op Schouwen-Duiveland woonden, was er maar één eerder in dit gebied geweest. Maar ik moet toegeven, ik kende het gebied zelf ook nog niet goed.

De geschiedenis blijkt erg interessant: Bommenede is steeds overspoeld en weer opgebouwd, tot het bij een stormvloed in 1682 definitief ten onder ging. De natuur is veelzijdig: de slikken, het vogeleiland vlak voor de kust, de kreken. Je hebt een ontzettend wijds vergezicht over de hele Grevelingen, en als je op de dijk loopt zie juist een polderlandschap. En niet te vergeten: grote kans op reeën, er kan een zeearend overvliegen en met een beetje geluk zit er een flamingo een hapje te eten.’

Wat is jouw tip voor mensen die zelf de natuur willen beleven?

‘Ga eens in het donker het bos in, en zie op dode boomstammen lichtjes branden – de zwamsporen van honingzwammen die achterblijven. Onderzoek de maatregelen die zoutverdragende planten treffen om in het zilte milieu te overleven. Of ontdek hoe muiltjes eerst mannetjes zijn en langzaam in vrouwtjes veranderen.

Kortom: ga naar buiten! Ga de natuur in, fiets, wandel, beweeg en houd je oren en ogen open. Speur, verbaas je, wees nieuwsgierig. Maak je hoofd leeg, en geniet van iets waar je heel blij van kan worden. Dat is voor mij het wonder dat de natuur is.’

Cora