E-learning: aan de slag met schooltuinieren

Zeeland 28 juni 2023

Hoe maak je een teeltplan, wanneer ga je zaaien en hoe kun je planten het beste verzorgen? Dat leer je allemaal in de korte online cursus Schooltuinieren. De e-learning is speciaal gemaakt voor groene vrijwilligers die leerkrachten willen ondersteunen bij tuinieren op een basisschool of buitenschoolse opvang. Maar ook leerkrachten kunnen deze e-learning volgen.

Gezond eten is de basis van gezond leven. En als kinderen in de schooltuin hun eigen groenten en fruit kweken, dan leidt dat niet alleen tot meer kennis, maar ook tot anders eten. 85 procent van de leerkrachten wil graag schooltuinieren, maar weet niet goed hoe ze daarmee moeten beginnen. De grootste struikelblokken zijn het gebrek aan tijd en kennis. Zij kunnen de hulp van groene vrijwilligers mét moestuinkennis goed gebruiken.

Ben jij leerkracht op een basisschool? Of ben jij die enthousiaste groene vrijwilliger die wil ondersteunen bij schooltuinieren, maar weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Dan is deze korte cursus iets voor jou. In vijf modules leer je in je eigen tempo alles over het schoolmoestuinseizoen: van het voorbereiden van de tuin, tot het zaaien, verzorgen en oogsten van groenten en bloemen. De e-learning kun je kosteloos volgen. Bekijk de e-learning en ga aan de slag!

Ga naar de e-learning

Deze e-learning is onderdeel van de Menukaart Moestuinieren van IVN, Jong Leren Eten Zeeland en de zeeuwse NME. Het aanbod bestaat uit de e-learning Schooltuinieren, de opleiding tot Moestuincoach en de NME-cursus Moestuinieren en koken uit de schooltuin.

Lees meer over schooltuinieren:

Moestuincoach Tamara: ‘Schooltuinieren creëert een voedingsbodem van liefde voor de natuur’

Je eigen groente verbouwen, oogsten en opeten; het is een fantastische ervaring voor kinderen. Tamara Esseling is een van de moestuincoaches in Zeeland die met veel plezier scholen ondersteunt bij het schooltuinieren. Het mooiste vindt Tamara als de angst bij kinderen wegvalt, bijvoorbeeld voor kriebelbeestjes en voor ‘vieze’ groenten: ‘Ze koesteren liefde voor wat ze zelf verzorgd en opgekweekt hebben. Dat willen ze vaak wel proeven, ook als dat worteltjes zijn.’ Lees het hele interview.