Solitaire bijen

Solitaire bijen zijn heel belangrijk in de natuur. Helaas hebben veel soorten het moeilijk, onder andere omdat het lastig is om goede nestplaatsen te vinden. Hierbij kan een bijenhotel een handje helpen.

bijenhotel met poppenkast

In het grote bijenhotel in de Vlindertuin is nestgelegenheid voorhanden voor diverse soorten wilde bijen en wespen. Zo zijn er stenen en houtblokken met voorgeboorde gaten in verschillende diameters, holle stengels van bamboe en ander materiaal, en er is een leemwandje waar de bijen zelf gangen kunnen graven.

Poppenkast

Het ‘poppenkastje’ in het hotel wordt soms gebruikt door metselbijen. Als het kastje uitgeschoven wordt is in de glazen buisjes mooi te zien hoe de metselbij haar kamertjes heeft gemaakt en hoe de larven zich ontwikkelen.

Sinds de bouw van het bijenhotel in 2013 is het een trekpleister voor allerlei insecten. Behalve de bijen en wespen die hier graag nestelen, komen er namelijk ook allerlei parasieten langs. Zij wachten hun kans af om ongemerkt hun eigen eitjes af te zetten in de nestgangen. De larven van de parasieten leven dan van de larven van de solitaire bijen en wespen, die zich daardoor niet tot volwassen insect zullen ontwikkelen.

Fotoalbum