Valkenswaard-Waalre
(Moes)tuinen
woensdag10apr2019

Witte wereld

Het is nu weer aardig wit zo om ons heen in het voorjaarsbeeld van tuin, park en het buitengebied. Niet winterwit door sneeuw en hagel. Maar voorjaarswit van bloemen die de lente gaan inluiden. In de overgang van de allereerste plantenbloei naar het eerste groen is er altijd een heleboel witte bloei te vinden. Wanneer we vooral naar de van nature aanwezige planten, struiken en bomen kijken valt het op dat witte bloesem daar een flink deel van uitmaakt. Niet dat er later in het jaar geen witte bloemen meer zijn. Neem maar al die soorten schermbloemen bijvoorbeeld. Dat is immers een familie waarin de witbloeiers sterk overheersen. Alleen is in de zomertijd de vermenging met veel andere kleuren opvallend groter dan op het moment het geval is.

sneeuwklokjesNu immers hebben de sneeuwklokjes de lange rij geopend. Gevolgd door de witte sterren van de bosanemonen. Die maken snel plaats voor de zilverwitte katten in de vele soorten wilgen. De stekelige sleedoorn is dan al gauw aan de beurt met de meidoorn en zoete kers direct aansluitend. Intussen hebben diverse fruitbomen zoals kers en peer de rij van overdadige witte boomkruinen geopend. De warrige krentenboompjes in het bosstruweel nemen inmiddels hun plaats in met hun witte waas die wat naar geel en roze neigt door het ontluiken van de blaadjes. Een overgang naar donkerder kleuren die veel bomen en struiken zullen doormaken dankzij de voortgaande bladontwikkeling.

kleine veldkersDicht bij de grond hebben tegelijkertijd diverse soorten kruiden hun veelal kleine onopvallende bloemen tot ontplooiing gebracht. Naast de altijd aanwezige meizoentjes is er natuurlijk wel de vroegeling en ook de kleine veldkers die in een snel tempo hun cyclus van zaad naar zaad gaan doormaken. Voordat de grotere plantensoorten hun plek hebben ingenomen en het kleine grut overtroeven en overwoekeren.

Dan komt al ras de tijd dat er een veelheid van planten hun bloemen in alle denkbare kleuren zullen presenteren. Waarmee de witte start wordt overtroffen. Soms zijn ook daarin perioden te onderscheiden waarin een bepaalde andere kleur de overhand lijkt te hebben. De zomer door en in de nazomer ook. Of is het maar verbeelding?

Jan van Twisk,