Heemtuin bij D’n Nieuwe Hof Tuin en moestuin

Heemtuin bij D’n Nieuwe Hof

Valkenswaard-Waalre 1 januari 2022

Natuurweetje gepubliceerd op 6 september 2015

Bloemen heemtuin IVN Valkenswaard-WaalreNiet alleen de Insecten-Vlindertuin in Riethoven en de Vlindertuin in Waalre behoren tot de werkgebieden van groepen IVN vrijwilligers. Eigenlijk vormt de IVN Heemtuin in Valkenswaard toch het start- en uitgangspunt van de Natuureducatie-gedachte.
Toen lang, lang geleden een groepje vasthoudende vrijwilligers de bouw van hun Natuur-Educatiecentrum aan de Bosstraat in Valkenswaard gerealiseerd had door eigenhandig D’n Nieuwe Hof neer te zetten, kwam al snel de gedachte naar voren dat een tuin met de echte Brabantse planten een goede hulp zou kunnen vormen om kennis over de natuur te verspreiden. Het bleek mogelijk om met instemming en hulp van de Gemeente Valkenswaard een aardige lap grond aan de achterzijde van het gebouw hiervoor in gebruik te nemen. Externe hulp op diverse wijzen werd met grote dank aanvaard zodat de tuin aangelegd en beplant kon worden.
Latere herinrichting van het gebied de Kleine Meer en aanleg van de naastgelegen VELT-tuin en de Kinderboerderij hebben het tot stand komen van een toplocatie voor het beleven van Natuur en Milieu in hoge mate bevorderd. Nog steeds worden nieuwe veranderingen en aanvullingen in al deze kernen aangebracht om het hele gebied tot een centrum van natuurbeleving te maken.

Zo is er nog niet lang geleden rond het gebouw een speciaal voetpad aangelegd. Een Blotevoetenpad is het geworden en het voert de wandelaar al dan niet op blote voeten over allerlei soorten bodem. Zo kan een goede indruk gekregen worden welke gevoels-sensaties door bodemverschillen veroorzaakt worden.
Al langer bestaat het Vogelbosje. Maar dat is kort geleden gerenoveerd en toont nu talloze nestmogelijkheden voor vogels.
Ook de insecten komen in de tuin aan hun trekken. Een echt hotel gebouwd van vele soorten materiaal kan daardoor aan veel insecten een onderdak bieden. Maar ook de vernieuwde stapelmuur en de palen met geboorde houtschijven bieden velerlei vliegenden zoals metselbijen en graafwespen een mogelijkheid om eieren af te zetten.
Dat alles is verspreid over de bosrand en de heemtuin en verfraaid met een grote variatie aan inheemse planten. Een bloementuil of in de kruidenhoek het Bonenkruid of misschien de ouderwetse Lampionplant. Het is er allemaal.

Rolstoelbezoekers zijn op de meeste paden welkom en kunnen zo ook genieten van wat de natuur te bieden heeft. Natuurlijk is de Heemtuin vrij toegankelijk voor bezoekers dankzij een aantal klaphekjes in de omheining die onwelkome knaagdieren buiten moet houden. Ook vrijwilligers zijn natuurlijk altijd welkom om hulp te bieden bij het onderhoud van het gebied.

Jan van Twisk

Kijk hier voor meer foto’s van de Heemtuin (album opent in nieuw venster).

Meer natuurweetjes