Valkenswaard-Waalre
Bomen & Struiken
dinsdag13mrt2018

Gaatjes

TaxodiumVele jaren lang heeft een exotische bladverliezende naaldboom de gelegenheid gehad om zich kaarsrecht te ontwikkelen in de tuin op enkele meters afstand van ons huis. Op den duur werd het echter bezwaarlijk om deze tot de Taxodium-familie behorende en jaarlijks bladverliezende Chinese Mammoetboom (Metasequoia glyptostroboides) hier nog langer te handhaven. Daarom werd toen besloten om dit voortaan ongewenste sieraad door een vakman te laten verwijderen. Afgesproken werd tevens om de boom eerst van de takken te ontdoen en dan nog enige tijd te laten staan om als klimpaal voor de dagelijks bezoekende eekhoorns te laten fungeren. Daarna in de herfst toen de gebruikelijke bladvaltijd achter de rug was is de stam op een hoogte van ruim twee meter afgezaagd. Vanaf die tijd fungeert het restant als steun en standplaats van een aantal hangende plantenbakken.

Vanaf die tijd was het interessant om de zien wat er met deze takloze boomrest zou gebeuren. Een sapstroom was er niet meer zodat het groeiproces gestopt werd. Daarmee ook de natuurlijke ontwikkelingen in de bast, het cambium en het hout. Nu heeft de bast met schors van dit type naaldboom een opmerkelijk grove structuur met lange vezels. Dat bracht al snel met zich mee dat de eekhoorn dit ontdekte en nijver begon met stukken van de schors los te trekken. Voor een deel werd het ook dwars in zijn bek meegenomen naar elders. Waarschijnlijk is het gebruikt als nestmateriaal. Jammer alleen dat de woon- en verblijfplaats van de eekhoorns onbekend is. Het zou zelfs ergens wel een nestkastje kunnen zijn.

boomstam met gatenAldus kwam op den duur in de loop van een paar jaar de hele boomstamrest er kaal bij te staan. Toen bleek dat er op verschillende plaatsen kleine ronde gaatjes in te zien waren. Verschillend van formaat en bijna allemaal leeg. Althans niet dichtgemetseld door bijen of andere insecten. Ook niet in de navolgende jaren. Conclusie moet dus wel zijn dat alleen onder de schors alle activiteiten zoals bouw en bewoning moeten hebben plaatsgevonden.

Als extra moet nog vermeld worden dat aan de voet er verschillende soorten paddenstoelen gevormd en verdwenen zijn. Ondermijning zal er tenslotte toe leiden dat de stam omvalt.
Het zich in het omringende gazon uitstrekkende wortelstelsel heeft inmiddels ook in verschillende jaren en jaargetijden voor groei van weer andere paddenstoelen gezorgd.
Het Kleefkruid benutte de paal met schorsrest graag als klimpaal.

Het hout is intussen in de kachel verdwenen.
Zou het gaatje in het exotisch hout van de bankplank door dezelfde diersoort gemaakt zijn?

Zo levert in de loop van de jaren de op- en neergang van zo’n boom een heleboel interessante waarnemingen op.

Jan van Twisk