De IVN-tuin van Riethoven Tuin en moestuin

De IVN-tuin van Riethoven

Valkenswaard-Waalre 1 januari 2022

Natuurweetje gepubliceerd op 4 juni 2020

Het wordt de hoogste tijd om de vernieuwde tuin weer eens onder de aandacht te brengen.
In deze benauwde tijd met Corona dreiging is het een verademing om eens even naar buiten te gaan en daar in de tuin rond te kijken. Er is heel wat te zien. Zowel aan plant en dier als aan paden en objecten. Na de amputatie van de oude wal aan de kant van de steeds drukkere weg richting Walik en Eersel vanwege het zo nodige twee-richtingen fietspad. Gelukkig kon er een compensatie aan de akkerzijde plaats vinden met nieuwe mogelijkheden tot ontwikkeling en aanleg.

IVN-tuin Riethoven, nieuwe boomaanplant

Er is hard gewerkt door vrijwilligers en met veel medewerking van verdere betrokkenen. Een heel nieuw tuingedeelte met ongeveer dezelfde doelstelling moest bedacht en aangelegd worden. Nu dat intussen al weer ruim verleden tijd is geworden is het resultaat hiervan te bekijken en te ervaren. Te bewonderen ook want ondanks lange perioden van intense droogte is het toch maar gelukt om een groeiende en bloeiende tuin aan te leggen. Een ideale plek voor allerlei kleine dieren met bovendien nog enkele kunstmatige woonplaatsen voor insecten. Rustpunten voor bezoekers zijn er ook in zon en schaduw. Voor oud en jong.

wouwHet is de moeite waard om er eens te gaan kijken en te genieten van wat de tuin aan enthousiaste liefhebbers kan bieden.
Het gevarieerde padenstelsel maakt diverse wandelingen mogelijk. Direct na de ingang naar rechts gaande langs het nieuwe prieel en zithoek of hangplek wordt al gauw de rand van het oorspronkelijke terrein bereikt. Hier is een brede strook akkerland veranderd in een gevarieerde plantenzee met nieuwe bomen verspreid. Dieprode koekoeksbloemen en witbloeiende zilveren fluweelplanten worden door een heel veld adderwortels met groot blad en enorme bloeiaren opgevolgd. Aan de buitenzijde is nu een aardappelakker in wording.
Hoog reikende gevederde stevige planten van de wouw dienen hier en daar als blikvanger. Op de voorgrond trekt een kleurenmix van margrietachtigen de aandacht. Bij bijen en hommels geliefde drachtplanten van de blauwe langbloeiende phacelia zijn aan de overzijde aanwezig. Net als een forse machtige blauwgrijze distelplant die plaats biedt aan zwarte luis. Een veldje muizenoren in alle stadia van knop, bloei en pluizenbol laten hun zachte blaadjes nauwelijks zien.
Zo is het mogelijk in het nieuwe deel een grote variëteit aan een- en meerjarigen aan te treffen. Doorlopende en naar links gaande wordt het oude deel weer bereikt waar al de herinneringen aan bezoeken in vorige jaren weer opgeroepen worden.

Een wandeling nu biedt toch altijd ook weer nieuwe verrassingen. Er wordt al jaren veel liefde en werk in deze insectentuin gestopt.

Jan van Twisk,
Waalre, 3-6-2020