Nachtvlinders

phegeavlinder vlindertuin IVN Valkenswaard-WaalreEr zijn veel meer nachtvlindersoorten dan dagvlindersoorten in Nederland. Toch kennen wij de dagvlinders beter, omdat ze door hun kleuren veel meer opvallen. Bovendien vliegen veel nachtvlindersoorten 's nachts en worden dus minder waargenomen.

De antennes van nachtvlinders eindigen niet in een knopje. Dat is bij de phegeavlinder goed te zien.

Nachtvlinders kunnen vooral heel goed ruiken. Mannetjes kunnen de geur van vrouwtjes van dezelfde soort op kilometers afstand waarnemen.
Bloemen die veel door nachtvlinders bezocht worden, gaan pas tegen de avond geuren. Bekende voorbeelden zijn kamperfoelie, teunisbloem en siertabak.

rupsen st. jacobsvlinder vlindertuin IVN Valkenswaard-WaalreEr zijn ook nachtvlindersoorten die overdag vliegen. De sint-jacobsvlinder met zijn opvallende rood-zwarte tekening wordt in de zomer vaak gezien in de tuin. De waardplant van de sint-jacobsvlinder is het jakobskruiskruid. De planten zitten soms vol met de geel-zwarte rupsen van de sint-jacobsvlinder.

De opvallende kleuren van vlinder en rups hebben hun eigen nut in de natuur. Zwart-rood en zwart-geel zijn kleurencombinaties die een alarmsignaal afgeven: pas op! In het geval van de sint-jacobsvlinder neemt de rups gifstoffen op uit het jakobskruiskruid en geeft deze ook door aan de vlinder. Zowel vlinder als rups zijn dus niet gezond om op te eten. Pas op!

rups groot avondrood vlindertuin IVN Valkenswaard-WaalreDe rups van het groot avondrood, ofwel olifantsrups, heeft niet zulke kleuren en moet belagers afschrikken met zijn oogvlekken.
Als de rups stil zit valt hij nauwelijks op, het lijkt wel een stukje tak.
Een of meer olifantsrupsen op een fuchsia kunnen de plant aardig kaalvreten. In het wild eet de rups vaak van het wilgenroosje.

De Vlindertuin heeft een vaste groep nachtvlinderenthousiasten die regelmatig nachtvlinders proberen te lokken met stroop, laken en UV-lamp. De gevonden soorten zijn in te zien op waarneming.nl.

Fotoalbum