Heemtuin Valkenswaard

Locatie van D'n Nieuwe Hof en heemtuin
Vogels en insecten
Blote-voetenpad

Achter natuureducatiecentrum D’n Nieuwe Hof in Valkenswaard ligt sinds 1988 een Heemtuin (ca. 500 m²) met een groot aantal planten. De tuin is dagelijks vrij toegankelijk.

Uitgangspunt is, zoveel mogelijk Nederlandse wilde planten in de tuin te laten zien. Deze planten zijn gegroepeerd naar plantenfamilie. Bij de meeste plantbedden is op bordjes aangegeven om welke soort het gaat.

Vogels en insecten

Een aantal jaren na de eerste aanleg zijn enkele stukken aan de tuin toegevoegd. Gezien vanuit de tuin is aan de rechterkant van het gebouw een vogelbroedbosje aangelegd. Hierin zijn elementen opgenomen die van een tuin een voor vogels aantrekkelijke plek maken, zoals besrijke struiken, een wat rommelig ‘overhoekje’, een drinkschaal en natuurlijk de nodige nestkasten. Per nestkast is aangegeven voor welke bewoner hij geschikt is.

Heemtuin Valkenswaard

Helemaal achteraan in de tuin, het verst van het gebouw verwijderd, is een stapelmuur voor insecten gebouwd. Solitaire bijen en wespen vinden hier een goed onderkomen, net zoals in de houten insectenhotels die dichtbij de poort staan.

De insectenmuur is in 2012 gerenoveerd met een bijdrage van de Nationale Postcode Loterij, net zoals het vogelbosje. Tevens is in 2012 door het jeugd IVN een nieuw insectenhotel geplaatst.

Blote-voetenpad

In 2015 is de tuin uitgebreid met een blote-voetenpad, als onderdeel van natuurbelevingspark De Kleine Meer. Het jeugd IVN heeft geholpen om dit pad aan te leggen.

De tuinwerkgroep onderhoudt de tuin op woensdagochtend en verzorgt de open dagen in de zomerperiode. De open dagen worden georganiseerd in samenwerking met de naast de heemtuin gelegen Velt-tuin. Op aanvraag zijn rondleidingen mogelijk.

Contactpersoon: Irene Martens, tel. 040-2018395 op woensdagochtend.