Uden
IVN
woensdag12okt2022

Verslag Paddenstoelenwandeling 9 oktober

IVN Uden ontdekt vijf nieuwe paddenstoelsoorten in de Maashorst

MAASHORST | Met een opkomst van ruim zeventig deelnemers is de jaarlijkse paddenstoelenwandeling van IVN Uden een groot succes. Dit beaamt ook Berry Dufornee, voorzitter van IVN Uden. Hij geeft aan dat deze educatieve wandeling in een behoefte voorziet en het zorgt voor verbinding tussen mens en natuur. Veel ouders en grootouders met hun kinderen hebben zondagmorgen in de bossen bij Naat Piek genoten van de prachtige herfstkleuren en de vele bijzondere paddenstoelen. In totaal zijn er door de IVN-gidsen vijf nieuwe paddenstoelsoorten ontdekt die zij nog niet eerder in het gebied hebben gezien.

Door: Peter Noy

Als kersverse voorzitter is Berry Dufornee nog aan het broeden op het aanbrengen van de juiste accenten binnen het brede pallet van IVN-activiteiten. Eén daarvan is het met een groep belangstellenden de natuur ingaan en hen wijzen op de vele bijzonderheden. “Dit zorgt ervoor dat zij diezelfde natuur leren herkennen en tegelijkertijd omarmen”, vertelt Dufornee. “Het mes snijdt dus aan twee kanten.” De IVN natuurgidsen Esther Maas, Ernest de Groot en Hans van den Heuvel staan inmiddels klaar om het publiek in drie groepen rond te leiden. Hans weet te vertellen dat ze tijdens het voorwandelen de gele ringboleet hebben ontdekt. “Deze soort hadden we al jaren niet meer gezien in de Maashorst. Daarnaast zijn er nog veel meer boleetsoorten. Deze worden vaak door Oost-Europeanen gegeten. Hoewel het verboden is om paddenstoelen uit het bos mee te nemen, wordt dit toch gedaan. Je moet dan niet per ongeluk de groene knolamaniet eten, want daar ga je snel aan dood”, weet Van den Heuvel. “Deze amaniet lijkt veel op de boschampignon en is een van de giftigste paddenstoelen ter wereld. Ze staan ook in de Maashorst, maar we zijn ze nog niet tegengekomen.” De gemeente Maashorst past sinds een aantal jaren geïntegreerd bosbeheer toe, waardoor de biodiversiteit toeneemt. De meeste paddenstoelsoorten dragen bij aan het afbreken van organisch materiaal, zoals bladeren, hout en dode wormen. Dit en nog veel meer legt gids Ernest de Groot op een bevlogen manier uit aan zijn publiek. Hij betrekt daarin ook de (groot)ouders en hun (klein)kinderen. De Groot laat de deelnemers soorten zien als zwavelkopje, tonderzwam, russula, gewone krulzoom, berkenzwam, dennenvoetzwam, slijmzwam en boompuist.

Paddenstoelenwandeling IVN Uden groot succes

Paddenstoelenwandeling-1(foto Peter Noy ©)

Vliegenzwammen
“Zijn dit buisjes of plaatjes?”, vraagt De Groot, waarop sommige kinderen met hun (tandarts)spiegeltje de onderkant van een paddenstoel bekijken. “Dit is een russula en behoort tot de plaatjeszwammen. Wanneer je het spiegeltje goed gebruikt, kun je later tandarts worden”, lacht De Groot. Moeder Evelien uit Uden loopt samen met haar dochter Mae (3) de paddenstoelenexpeditie. Ze zijn vaak in de Maashorst te vinden op zoek naar paddenstoelen, eikels en kastanjes. Mae vindt het leuk om erbij te zijn. Iets verderop kijkt Faye met behulp van een spiegeltje onder een paddenstoel. Ze is de kleindochter van Berry en José Dufornee. “Faye is gisteren drie jaar geworden en erg leergierig”, zegt José. “Dit is de eerste keer dat we met haar naar een paddenstoelenwandeling gaan.” Jasper Slits uit Veldhoven loopt deze ochtend met zijn ouders en twee kinderen en vindt het leuk om met het IVN mee te gaan. “Het is zonde om met zo’n mooi weer binnen te blijven. Hier kun je het een en ander van opsteken, je leert er veel van”, aldus Jasper Slits. Als kers op de taart ontdekt Raaf (6) aan het eind van de wandeling de eerste felgekleurde, giftige oranjerode vliegenzwammen met witte stippen. Kijk voor meer informatie op www.ivn.nl/afdeling/uden.

Paddenstoelenwandeling-2