Landschap

Feest voor kikkers, geen probleem voor grote dieren

Uden 26 april 2024

NISTELRODE/UDEN – Wandelen in de kletsnatte Maashorst is een heel goed idee. Dat jubelen kenners in koor. We moeten het fijne van al die plassen zien. En ons vooral geen zorgen maken over de dieren. ,,Die redden zich wel.’’

Zeker met de grootste blikvangers van het natuurgebied gaat het goed. De wisenten kunnen prima overweg met water en hebben echt wel genoeg te eten. Dit zegt Colinda Vergeer, die namens Staatsbosbeheer de kudde volgt. Ze draait de zaak zelfs om. De huidige nattigheid is juist een zegen. En de droge zomers van de laatste jaren zijn het probleem: ,,Als alles dor is, is er minder te eten voor grazers en gaan ze minder sterk de winter in. Het is juist goed dat de Maashorst nu zo nat is en van mij mag het veel vaker gebeuren.”

Volledig verzadigd

Maashorstkenners stemmen daar volmondig mee in. Dit hooggelegen natuurgebied heeft de laatste jaren juist enorm te lijden gehad onder droogte. Nog maar twee jaar geleden vielen eiken en dennen dood om. Dan is het goed dat de bodem nu eens volledig verzadigd raakt. ‘De spons is weer volgezogen’, roepen ze in koor.

Daardoor zijn wel aan de Udense kant twee populaire paden onbegaanbaar. Op het fietspad naar Schaijk en het bij recreanten populaire Slingerpad staat hier en daar nog tot dertig centimeter water. Dit is van oudsher het natste deel van de Maashorst. ,,Maar zo veel water als nu heb ik hier in zestig jaar niet gezien,” weet IVN-gids en waterschapsbestuurder Ernest de Groot.

Stevige stappers

Elders kan weer prima gewandeld worden. Vanuit het bezoekerscentrum in buurtschap Slabroek bijvoorbeeld. Van de vijf wandelroutes daar zijn er drie met elk schoeisel te doen. Op de twee routes richting Venloop zijn stevige stappers handig vanwege enkele modderige stukken. ,,Daar wijs ik mensen op hoor”, zegt de vrijwilligster in het natuurcentrum. ,,Voordat ze aan mijn balie komen, heb ik al naar hun schoenen gekeken.”

Boswachter Gonnie Versteeg tipt de Kanonsbergroute, vanaf de Schaijksedreef in Nistelrode: ,,Die is prachtig, heel gevarieerd en goed begaanbaar nu.” Ook zij benadrukt dat het vele water voor de natuur geen probleem is: ,,Dieren lossen het zelf wel op. Vogels gaan een stukje verderop broeden als het ergens te nat is.”

Met eigen ogen

Het broedseizoen is in volle gang en vogelfanaat Jos van der Wijst is druk met tellingen. Hij ziet wel verschuivingen nu het zo nat is. Eendensoorten als slob-, krak- en pijlstaarteend zijn talrijk. De zomertaling zag hij voor het eerst met eigen ogen hier in de Maashorst.

Ook met de ogen dicht valt er trouwens te genieten, tipt hij nog: ,,Je hoort nu enorm veel kikkers en padden. Die hebben natuurlijk ook feest dit jaar.”

Bron: Brabants Dagblad

Tekst: Maarten van den Hurk – 20240424