Juli: Grote keizerlibel – Anax imperator

Het is zomer, juli. De grote libellen sluipen uit. Als eerste de grote keizerlibel, met een lijflengte van 8 en een spanwijdte van 10 centimeter de grootste libel van ons land. Kijk in de Oude Kene of boven de vijvers in het Steenbergerpark. Daar patrouilleert de keizer, Anax imperator, in zijn keizerrijk. Fel verdedigt hij zijn territorium tegen indringers en zorgt goed voor zijn vrouwtje. Het mannetje is hemelsblauw, het vrouwtje geelgroen. Ze jagen op insecten en kleine libellen zoals waterjuffers. Paringen volgen. Het vrouwtje zet haar eitjes af op plantenstengels onder water. Dan is ze mooi te zien. Ze zit op de bladeren van drijvend fonteinkruid en steekt haar achterlichaam in het water, tastend naar een plantenstengel. Boven haar patouilleert het mannetje om te voorkomen dat andere mannetjes met haar paren. Een nieuwsgierige oeverlibel wordt hardhandig verjaagd. Uit de eitjes komen larven die twee tot drie jaar onder water leven. Evenals de volwassen libel zijn de larven ware rovers. De volgroeide larve klimt in juli langs een plantenstengel omhoog, breekt aan de rugzijde open en de verse libel sluipt uit. Het hele proces van paring, ei-afzet, larvestadium en uitsluipen van een libel is in de insectenwereld uniek.