We zijn zelf verantwoordelijk!

Als wij, mensen onze verantwoordelijkheid nemen dan behoren heel wat ergernissen en misstanden tot de verleden tijd. Onder die misstanden vallen ook doden, zo erg is het wel. Nogmaals, voor de zoveelste keer neem ik het onderwerp waar ik het eigenlijk gewoon niet over wil hebben, er zijn zoveel mooie dingen in de Natuur. ‘Schrijf daar dan over, Grietje’.
Maar het wil niet. Ik laat dat heel graag aan de andere schrijvers hier. Ik schrijf over de dingen die mij raken. Het onvermogen van mensen om de eigen verantwoordelijkheid op te pakken.
Eigenlijk begint het met een kleine boosheid maar het wordt steeds groter en als ik de boosheid voorbij ben dan gaan de handen uit de mouwen. Dan ruim ik alle mondkapjes die ik zie in de straat en in het groen, die ik voor de lol maar vlaggetjes noem, op. Ik ruim ze op omdat ze een ergernis zijn. En ik hoor nu waarom mensen ze laten liggen, want ze worden wel gezien, ze zijn bang. Bang voor het onzichtbare monster wat ons in de tang houdt. Ons, wij, jij en ik. Maar ik ben niet bang. Ik heb handschoenen aan en ik hoef ze toch niet op te eten? Dus, mijn ergernis pak ik aan. Omdat ik mijn verantwoordelijkheid wil nemen. Voor de dieren, voor de bodem, voor de Aarde. Ik ruim het op. Een week geleden stapte ik op de vrijdagochtend 15 keer van de fiets om een vlaggetje op te pakken. Ik stop trouwens ook voor blikjes. De schade die blikjes aan kunnen richten hebben we afgelopen week kunnen lezen en zien. Boer Bosman uit de Krim vond in de ochtend zijn doodgebloede koe in de stal, die nacht was deze koe een verschrikkelijke dood gestorven, doodgebloed door blik. Van dat blikje, dat jij leegdrinkt en dan niet meer weet wat je ermee moet. Dan gooi je het toch gewoon van je af. In het gras aan de overkant van de sloot. Het gras wordt gemaaid, het blikje wordt niet gezien, het wordt versnipperd door de machine en komt uiteindelijk in de maag van de koe terecht. Je moest je schamen. Wat je veroorzaken kunt met een blikje. Van mij mag je een jaar lang gaan helpen op een boerderij zodat je weet dat koeien en andere dieren nu eenmaal geen blik eten.
Goed nieuws ten opzichte van mijn boosheid is dat er eindelijk statiegeld op blikjes komt Wat een opluchting zal dat zijn voor de Natuur, het kan mij niet snel genoeg gaan. Dit zijn de soort oplossingen waar we onze Aarde mee helpen. En de allerbeste en gemakkelijkste oplossing die er is, ligt in je eigen handen. Neem je verantwoordelijkheid voor wat jij met de Aarde doet en wat je daar achterlaat.
Laat het nu 20 maart, Landelijke Opschoondag zijn! Ook in Hoogeveen. Doe je mee?