Pimp de boomspiegel!

We weten allemaal wel dat het slecht gaat met insecten maar weten we ook wat we voor ze kunnen doen? Wat hebben ze nodig. Eigenlijk is dat niet anders dan wat vogels nodig hebben. Voedsel, een plek om te schuilen, een plek om voor nageslacht te zorgen, een veilige plek. Insecten, alles met 6 pootjes, daar mogen wij samen voor zorgen. In onze eigen leefomgeving. Waar zullen we mee beginnen? Eerst maar eens kijken wat er te zien is. Vlinders, bijtjes en andere 6 potigen zoals muggen en vliegen. Die laatste twee soorten zullen zich voorlopig wel redden, laten we daar maar even wat minder aandacht aan schenken. Toch zijn er veel insecten soorten, zoals wilde bijen, zweefvliegen en vlinders, die wel extra aandacht kunnen gebruiken. Veel insecten kennen tijdens hun ontwikkeling een drastische verandering in lichaamsvorm en fysiologie. Met andere woorden, ze veranderen tijdens hun leven een aantal keren. Iedereen kent wel de stadia van een vlinder. Een vlinder is het mooiste voorbeeld van een volledige metamorfose. Daardoor hebben we meer verschillende planten, struiken en bomen nodig. Zullen we daar dan mee beginnen. Wat heeft een insect nodig. Laten we eens kijken naar boomspiegels in de straat. Als we in de straat, samen met de buren, een plan zouden maken om de boomspiegels aan te pakken, samen aan de slag voor insecten, dan is de kans van slagen nog groter. Een boomspiegel is een stuk grond rondom een stam, wat toegankelijk is voor lucht en water. Goed rondkijken, hoe staat het met de boomspiegels. Wat zit er nu in? Wie onderhoudt de boomspiegel en hoe vaak gebeurt dat onderhoud. Best belangrijk om te weten hoe dat zit, anders is alle inspanning straks voor niets. Het is tijd voor onderzoek. De wijkbeheerder zal het weten en met een wijkbeheerder erbij gaat de plannenmakerij misschien ook iets sneller. De grond behoort toe aan de gemeente en die wil duidelijke afspraken maken. Maar wij zijn echt niet van plan om het bijltje erbij neer te gooien, wij willen insecten helpen! En snel ook. Samen met de buren in de straat, samen aan de slag. Er komt dus wel wat bij kijken en als de wijkbeheerder een beetje mee gaat helpen dan komen we zeker verder. In de gemeente Hoogeveen kun je als inwoner ook aankloppen bij de Smederijen. Of nog beter, gezamenlijk aankloppen bij de Smederijen. Samen aan het vergroenen voor de insecten. Een bloeiende snelweg voor vlinders en bijen in straat waar we wonen. Voedsel voor vlinders en bijen, er is genoeg over te lezen. Welke bloemen doen het goed in een boomspiegel, welke zijn goed voor een insect. Het wordt wel een ander verhaal als we ook nog gaan zorgen voor de waardplant, de plant waar bijvoorbeeld de vlinder eitjes op legt en waar de rupsjes van kunnen eten. Misschien passen die wel in onze eigen tuin. Het begint met een goed idee en de zorg over het verdwijnen van al die nuttige en mooie insecten. Het eindigt voorlopig nog lang niet. Stroop de mouwen op, wij gaan nu aan de slag voor het volgende voorjaar!