Minder werk, meer biodiversiteit

Het is april, bij uitstek de maand van het zaaien, het liefst op 22 april want dan vieren we in Nederland de Nationale Zaaidag. De Bijenstichting roept die dag op om te zaaien voor de bijen. Het is in Hoogeveen ook mooi om te zien dat je op verschillende plekken in de gemeente terecht kunt voor een zakje zaadjes. Deze worden aangeboden door de Pollinators. Zij streven naar een gezonde leefomgeving voor de bestuivende diersoort.
Zo zijn in het hele land voedselbanken te vinden waar je een zakje zaad kunt halen, ook bij IVN in het Steenbergerpark.
En dan kunnen we zaaien, dan kunnen ze in mei maaien.
Laat dat laatste nu net niet de bedoeling zijn. Maai mei niet is de roep voor de natuur, ‘Maai mei niet’, want er groeit, bloeit en leeft iets. Brunel bijvoorbeeld, deze wordt niet voor niets ‘bijenkorfje’ genoemd. Bijtjes smullen ervan. Er leeft heel wat kriebelspul in en tussen het gras. Zo groeit er bijvoorbeeld een pinksterbloem. Dat is de waardplant van het oranjetipje, dat prachtige voorjaars vlindertje. Als je die ziet fladderen dan is de lente echt begonnen. Maar ‘Maai mei niet’ kun je ook anders vertalen, ‘Maai mij niet’. Die borden hebben we een paar jaar geleden gemaakt tijdens een NL Doet en we zetten ze veel te weinig in. Daar mag best verandering in komen. Zodra we in het Steenbergerpark de orchidee weer vinden, zetten we er een ‘Maai mij Niet’ bordje bij. Maar er zijn veel meer plekjes in Hoogeveen waar het bordje niet zou misstaan. Verhoging van de biodiversiteit, dat is wat we willen. Glad gemaaide gazons in tuinen, parken en bermen, bij IVN houden we daar niet zo van. Het mag allemaal wel een beetje meer kleur krijgen, je zult zien dat bijtjes, hommels en vlinders erop afkomen. Dankzij bijen ziet de wereld er kleurrijk uit. Bijen zijn namelijk belangrijk voor de bestuiving van bloemen. Bijen eten geen gras, dat is de boodschap en iedereen heeft inmiddels wel in de gaten dat door menselijk handelen de bijen het moeilijk hebben.
Daarom gaan we zaaien. Eerst worden we nieuwsgierig, naar het zaadje. Wij verwonderen ons omdat er een klein groen sprietje tevoorschijn komt. Wij bewonderen de groei en krijgen waardering voor het plantje. We willen ervoor zorgen dat het goed gaat met wat we gezaaid hebben en voelen ons betrokken. Alles bij elkaar is dat een prachtig proces. Maar dan worden we bezorgd, komt het wel goed met onze plant die inmiddels zo groot wordt dat het woord plantje niet meer klopt. Als we het niet vertrouwen dan gaan we actie voeren! Omdat we voor biodiversiteit zijn, voor meer groen!
We gaan zaaien op 22 april, de Nationale Zaaidag en bedenk nu ‘Maai mei niet!’. Kom op voor de Natuur en haal een ‘Maai Mij Niet’ bord bij IVN.

Hoogeveensche courant 21 april Grietje Loof