Je mag een boompje planten

Het stimuleert de biodiversiteit, brengt natuurbeleving, vergroot de waterbergingscapaciteit, verbetert de luchtkwaliteit, gaat hittestress tegen en heeft een positief effect op de gezondheid. Je zult het maar in je eigen leefomgeving treffen dan prijs je je gelukkig. Bomen, veel bomen. Vrijdag 15 februari hebben 100 leerlingen van obs de Schuthoek samen met IVN-vrijwilligers 900 boompjes geplant. En de reden dat dit gedaan is, die staat hierboven te lezen. Leerlingen vertellen over Co2 en zuurstof en dat we zonder niet kunnen leven. Hoe mooi is het dan dat we met elkaar praten over hoe belangrijk bomen zijn. Een van de vrijwilligers zei, ‘Ik kan me nog herinneringen dat ik met de klas een boom mocht planten, dat is misschien wel 60 jaar geleden’. In 1957 was de eerste Boomplantdag, sinds 1980 is het Stichting Nationale Boomfeestdag. Zestig jaar geleden en nog weet je het. Het is dus iets wat je bijblijft als je als kind ooit een boom hebt geplant. Laat ieder kind een boom planten, dat is een mooie wens. Verbinding maken met de aarde door een boom te planten. Je raakt meer betrokken bij de natuur, helemaal in een tijd als deze waarin kinderen ook leren hoe belangrijk het is om goed voor de natuur te zorgen. De 900 boompjes zijn geplant volgens het tiny forest concept. IVN heeft via de postcodeloterij een bedrag gekregen om deze kleine bosjes overal in het land te laten verschijnen en in Hoogeveen is de eerste geplant op het terrein van Paviljoen Nijstad. Er verschijnt een buitenlokaal en een plantenkas naast de tiny forest en we hopen natuurlijk dat heel veel kinderen in de toekomst hier gebruik van gaan maken en hun ouders meenemen naar deze plek om te ontwikkelingen te volgen. Het smaakt wel naar meer ‘kleine bossies’ in Hoogeveen. Er verdwijnen momenteel in rap tempo ontzettend veel bomen en struiken in Hoogeveen overal wordt gesnoeid en gezaagd. Op sommige plekken kun je echt spreken van kaalslag en al heeft de gemeente het plan om voor iedere boom die verdwijnt een nieuwe te plaatsen, momenteel verdwijnen er zoveel bomen dat het haast onmogelijk lijkt om alles te vervangen. Er zijn verschillende redenen waarom bomen verdwijnen. De essentaksterfte zorgt voor kaalslag onder de essen maar er zijn ook bomen die moeten wijken omdat de wortels het wegdek beschadigen. Daarom spreek ik toch maar weer die wens uit. Laat kinderen een boom planten en maak in Hoogeveen meerder tiny forests. We weten het inmiddels. Het stimuleert de biodiversiteit, brengt natuurbeleving, vergroot de waterbergingscapaciteit, verbetert de luchtkwaliteit, gaat hittestress tegen en heeft een positief effect op de gezondheid.

Meer weten over de tiny forest, check onze website.