Hoogeveensche courant 25 februari

De Oude Kene is een mooi stukje Natuurontwikkeling in Hoogeveen. In 2008 is het aangelegd als aftakking van het Oude Diep. Met in het gebied een verbinding met de afwatering van de binnenstad wat opgevangen wordt in het helofytenfilter. Daar wordt het water gezuiverd en vervolgens stroomt het door naar het Oude Diep. Al met al stroomt er heel wat water door de Oude Kene, helemaal als de waterstanden hoog zijn. De, vier kilometer, slingerende waterloop in het gebied zorgt ervoor dat het water minder snel wordt afgevoerd naar lagergelegen gebieden. Het is dus een retentiegebied en ook een groen filter voor het regenwater wat in de binnenstad neerkomt.
In de Oude Kene worden heel wat waarnemingen vastgelegd als het gaat om vogels, planten en zelfs zoogdieren. Zo is er in het gebied een ijsvogelwand aangelegd en werden in 2015 door vrijwilligers van Ravon, de eerste broeihopen voor de ringslang aangelegd.

ringslang_zwemt_mooi_0

Van het gebied de Koeweide, een ecologisch natuurontwikkelingspark wat grenst aan het Oude Diep weten we al langer dat de ringslang zich daar goed ontwikkelt. Het was dus wachten op de eerste ringslang in de Oude Kene. Een ringslang kan goed zwemmen en om deze ontwikkeling te volgen in een nieuw Natuurgebied zijn er broeihopen aangelegd. De eerste jaren was het een beetje zoeken naar de geschikte plekken maar sinds een aantal jaar hebben we nu acht broeihopen in het gebied die we ieder jaar op de eerste zaterdag van maart omzetten. Dit betekent dat we naast de oude broeihoop een nieuwe gaan maken met verse takken en bladeren maar ook met de materialen uit de oude broeihoop. Bij elke broeihoop hopen we ieder jaar de lege eischalen van de ringslang te vinden en sinds het monitoren hebben we geleerd dat de ringslang het in dit gebied goed doet. Dit betekent dat er voor vogels voldoende voedsel is en dat maakt het voor vogels ook een heel aantrekkelijk gebied. Waar we in het begin blij waren met 100 lege eischalen zo telden we in 2021 bijna 2000 lege eischalen. We zijn ook dit jaar weer erg nieuwsgierig naar de ‘opbrengst’. Het is voor IVN weer de eerste grotere activiteit na de winterperiode en we hopen ook weer op een mooie opkomst aan vrijwilligers. Samen zetten we er graag de schouders onder. Meedoen aan monitoring, lekker een ochtendje buiten aan de slag daar krijg je toch vanzelf zin in.
Nieuwsgierig geworden? Kom 5 maart meedoen.

Foto ringslang: Bart Pijper
Foto eischalen: Johan Scheeres