Een pink lijkt toch verdacht veel op een koe maar is het nog niet

Dat zijn van die dingen die een jongen van 9 weet. Als hij tenminste opgroeit op een boerderij. Stadskinderen kijken naar hun handen, daar zit een pink. Dat is toch iets anders. Erwin Bakker, ‘onze’ IVN-kinderdirecteur, is aanwezig bij een van onze Natuuractiviteiten in de zomer. Hij vertelt over zijn bezigheden op de boerderij. Na zijn verhaal kijken stadskinderen ineens heel anders naar hun pink.
Maar hoe zit dat dan, hoe komt Erwin bij ons IVN Struunhuus in het Steenbergerpark terecht? En hij niet alleen, want iedere week vullen we twee ochtenden met leuke Natuuractiviteiten voor kinderen.
Het is een mooie groene zomer, tot nu toe geen uitputtingsslag zoals in 2019 waarbij de hitte de baas was. Nu is het vooral een ‘blijf actief zomer’. En dat doen we bij IVN. In maart was de activiteitenagenda in een klap leeg. Ergens in mei kregen we de vraag, ‘Kan IVN deze zomer iets betekenen voor de jeugd in Hoogeveen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan. Wat kan, wat kan niet, wat willen wij, hoe garanderen we de regels, waar moeten we sowieso rekening mee houden. Ondertussen kwam er een ware stort aan informatie en tips onze kant op en daar probeerden we het beste uit te halen zodat het behapbaar blijft. Samen maakten we een plan en daar gingen we mee aan de slag. Vrijwilligers die mee willen helpen, dat is een eerste vereiste, zonder vrijwilligers komen we nergens. Maar zonder kinderen ook niet. Natuur verbindt, dat is wat we weten. Niet zo ingewikkeld doen, met de Natuur vang je iedereen. En zo is het.
In een maand tijd maakten we een plan en kwam alles dankzij ‘onze’ webmaster keurig op de website, konden we reclame maken en starten. Dat ging niet zonder slag of stoot, de eerste week was het weer onstuimig en nat. Dat is het risico als je buitenactiviteiten aanbiedt. Maar daarna ging het als een speer. Elke ochtend was tot nu toe ‘uitverkocht’. Blije kinderen, leuke activiteiten en tevreden vrijwilligers. Met een hele club staan we wekelijks klaar om hetgeen wat wij zo graag doen uit te voeren. Verbinden met Natuur en leren over Natuur. Alle zintuigen prikkelen en genieten. Als ik vraag ‘wat vinden jullie het leukste’, dan is het in koor ‘alles’. Geen twijfel mogelijk, wij hebben de leukste zomeractiviteiten tijdens deze schoolvakantie! En wat ook heel leuk is, Erwin heeft ons uitgenodigd om eens op de boerderij een kijkje te komen nemen. Een koe, een pink en een vaars….  dat moeten we toch echt eens van dichtbij bekijken!
Na deze week hebben wij nog twee weken te gaan en ik weet nu al zeker dat die net zo succesvol worden. Wil jij meedoen, kijk dan snel op onze website of er nog plek is.