Daar sta je dan met je goeie gedrag

Hoogeveen gaat meedoen aan NK Tegelwippen, een ludieke actie met een wedstrijdelement, van Nederland Vergroent. Dat begon in 2020 en werd een wedstrijdje tussen grote steden. Daar waar het in de zonnige zomers bloedje heet kan worden en waar alles wat maar een beetje groen is onder druk staat. In grote steden is veel steen, veel beton, veel asfalt. Dat wedstrijdje Tegelwippen verspreide zich als een olievlek over Nederland en zo zijn er steeds meer gemeenten die de competitie aangaan om zoveel mogelijk steen te verwijderen in ruil voor groen.
In de tuinbarometer van Stichting Steenbreek staat dat ruim een derde van de Nederlandse tuinen minimaal voor de helft is betegeld. En in de drie grote steden zijn meer dan de helft van de tuinen helemaal dichtgelegd met stenen. We staan in Hoogeveen in de Top 10 van de versteende tuinen en daar kunnen we allerminst trots op zijn. Alle tuinen in Nederland samen hebben een oppervlakte van ongeveer 30.000 hectare. Dat is bijna 6 keer zo groot als Nationaal Park de Hoge Veluwe. (1 hectare = 10.000 m2) Als je al die getallen meeneemt naar je eigen tuin wat denk je dan? Tegel eruit, plant, struik of boom erin?

Daar sta je dan met je goeie gedrag. In de ene hand een tegel, aan je voeten een gat in de bestrating en in de andere hand nog niks. Want een tegel eruit is nog niet zo ingewikkeld. Maar wat dan.
Vanaf 1 maart is er in onze regio een prachtige subsidieregeling voor vergroening van de eigen leefomgeving en vanaf 20 maart kun je meedoen aan het NK Tegelwippen! Dat wordt een mooi groen feestje. Hittestress, wateroverlast, biodiversiteit, alles kan aandacht krijgen als je met de subsidie aan de slag gaat. We kunnen met elkaar zoveel doen om het net iets aangenamer te maken. Bij IVN willen we graag bijdragen aan een groene leefomgeving en helpen met het bedenken van die plannen. Tegel eruit, plant, struik of boom erin. Wat ga je dan kiezen. Of we helpen bij het realiseren van de groene daken. Vanaf maart gaat dat wel iets anders dan in voorgaande jaren maar kunnen we nog steeds helpen met de subsidieaanvraag voor een mooi groen dak. De voordelen als je een groen dak hebt, het is mooi, bijtjes zijn er blij mee, het water wordt langer vastgehouden en het is koeler in de zomer. De voordelen van minder stenen in de tuin, minder last van de hitte, meer ruimte om water weg te laten zakken, meer ruimte voor planten en struiken waar allerlei dieren, insecten of vogels blij van worden. Voor voedsel, nestgelegenheid of als schuilplaats. En net zo belangrijk ‘we worden blij van meer groen in de tuin’.
Binnenkort kunnen we ermee aan de slag! En nog mooier, vrijwilligers bij IVN helpen graag plannen maken. Samen maken we de wereld mooier.