Adopteer een nestkast voor de koolmees

Je kent ze wel, de rood/witte linten om de eikenbomen langs fietspaden en lanen. Was het een aantal jaren geleden een probleem in Brabant en Limburg, tegenwoordig komt het overal voor. Hoogeveen ontkomt er ook niet aan, de eik hoort immers in ons landschap. De linten om de boom geven aan waar de nesten van de eikenprocessierups zitten. De rups kan voor veel ellende zorgen door zijn brandharen, die bij mens en dier behoorlijke irritaties teweeg kunnen brengen. De gemeente trok de afgelopen jaren al aardig wat geld uit om de rups te bestrijden maar inmiddels is wel duidelijk dat die aanpak nog niet echt effectief is en veel geld blijft kosten. De invasie van de eikenprocessierups is niet te stoppen maar wel in te perken door ander beheer.
Een tijdje geleden stelde de gemeente ons de vraag; ‘IVN kunnen we samen de schouders zetten onder het op natuurlijke wijze bestrijden van de eikenprocessierups?’. Een vraag die wij graag beantwoorden met een ‘ja’. Zo starten we in januari 2017 met het project ‘Vogelvriendelijk Hoogeveen’. De laatste week van januari staan we klaar bij het IVN Struunhuus in het Steenbergerpark om iedereen te helpen met het bouwen van nestkasten, speciaal voor de koolmees. Dat is de vogel die inmiddels gewend is aan de harige rups en als we de nestkasten in de buurt van eiken of zelfs in de eikenboom hangen is de koolmees de eerste natuurlijke bestrijder van de rups. De rups heeft nog meer te vrezen, hij dient als voedsel voor vogels maar als hij eenmaal is ontpopt tot een nachtvlinder komt de vleermuis die weer smult van deze mot. We gaan dus ook kijken of we iets kunnen doen aan de leefomgeving van de vleermuis om hem in de strijd tegen verdere verspreiding van de eikenprocessierups te betrekken. In 2017 zetten we activiteiten als workshops, lezingen en excursies op de agenda, die allemaal draaien om de natuurlijke bestrijding van de eikenprocessierups. Waar worden vogels, vleermuizen en insecten blij van, wie zijn de natuurlijke vijanden van de eikenprocessierups en vooral, waar kunnen wij een bijdrage leveren in de natuurlijke bestrijding van de rups. Op 25 en 28 januari kun je een nestkast komen maken of gewoon bij het Struunhuus ophalen om zelf thuis te maken. We delen deze nestkasten uit in combinatie met een goodiebag waarin alle informatie over genoemde onderwerpen zit. Tegelijkertijd vragen we iedereen mee te doen aan de tuinvogeltelling die in het laatste weekend van januari plaats vindt. Het gaat niet echt goed met de tuin- en stadsvogels, extra aandacht is hier hard nodig.
Doe je mee om onze leefomgeving vogelvriendelijker in te richten.
Meer info is te vinden op de website van IVN Hoogeveen.