25 juni 2021

De langste dag hebben we al achter de rug en nu genieten van de lange zomeravonden. Heerlijk lang buiten zitten en luisteren en kijken naar de gierzwaluwen of voorbijsnellende vleermuizen. Ze hebben het druk want er moet gegeten worden en al zien wij steeds minder insecten, ze zijn er wel. En in de zomer is het maar wat fijn als deze vliegensvlugge vangers in de lucht de muggen voor ons wegkapen zodat wij rustig verder kunnen slapen. Want wie je ook spreekt, een mug in de slaapkamer daar wordt niemand blij van. Genieten dus, van gierzwaluw en vleermuis tijdens de lange zomeravond. Genieten, doe dat vooral. Helemaal nu er weer meer kan en mag. Alhoewel, van alles wat op slot ging was er steeds de Natuur die ‘open’ bleef. En daar is gretig gebruik van gemaakt. Kijk maar de sporen van de mens in de Natuur. Die sporen vinden we overal. Tegenwoordig is van alles wat we in de goot, het gras, op straat, de parkeerplaats en zelfs in het bos vinden het mondkapje. Ze steken met kop en schouders boven de blikjes en flesjes uit, dat was toch altijd nummer 1 en 2 van zwerfafval. Inmiddels ben ik heel benieuwd naar de resultaten van het statiegeld op plasticflesjes wat per 1 juli van kracht wordt. En straks in 2022 het statiegeld op blikjes. Iedere vereniging roept straks de leden op om plastic flesjes te verzamelen om de kas te spekken. We worden nog werkeloos als zwerfafvalrapers, je zal het meemaken. De plasticflesjes en blikjes met statiegeld en de mondkapjes in de ban. Ik ben er nieuwsgierig naar, zou het positief gedrag kunnen bewerkstelligen. Ik blijf het hopen en ga nu alvast genieten van de schone bermen. Geen boeren die alarm slaan nadat er weer een koe een zeer pijnlijke dood heeft meegemaakt omdat in het gemaaide gras ook een blikje was mee gemaaid. Je wilt het toch ook niet op je geweten hebben zou ik zeggen. Maar toch is het ieder jaar weer raak. Zo kom ik van een lange zomeravond om van te genieten bij grondstoffen waar we ook van mogen genieten. Want wat is plastic en blik toch een fantastische uitvinding, je moet het alleen op de juiste manier toepassen en recyclen.