Hoogeveen
Paddenstoelen
donderdag04nov2021

Paddenstoelen cursus 2021

De paddenstoelen cursus zit er alweer op en met vele leerzame momenten vond iedereen het een leuke leerzame cursus. Soms lastig met die 5000 soorten paddenstoelen.

We zijn gestart op dinsdagavond 12 oktober met een theorie avond, deze avond was opgedeeld in een algemene theorie over de paddenstoel met gevolgd door een quiz over paddenstoelen. Na de pauze ging Bernard de Vries dieper in op het determineren van paddenstoelen en waar men informatie vandaan kan halen.
Het blijkt een hele toer om een goed boek over paddenstoelen te vinden waar alles in staat wat een cursist mist bij het zoeken naar paddenstoelen. Veel van de cursisten wilden graag alles weten over welke paddenstoelen eetbaar zijn. Maar het is natuurlijk ook heel belangrijk om te weten welke paddenstoelen niet eetbaar zijn. Er gebeuren steeds meer onfortuinlijke ongelukken met paddenstoelen die je beter niet kunt eten.

Zaterdag 16 oktober om 10.00 uur verzamelden we op de parkeerplaats bij Huize Echten. Gewapend met een paddenstoelenboek,  een loepje een bakje en veel moed om een paar paddenstoelen te vinden.
Na enige meters vonden we al de eerste paddenstoelen en kwam de vraag 'Welke soort is dit?'.
De cursusleiders vertelden het niet direct, de cursisten moesten eerst de paddenstoel die ze gevonden hadden beschrijven. Zoals; heeft de paddenstoel een kleur, is die groot of klein, heeft de paddenstoel een droge of glibberige hoed, heeft hij plaatjes of gaatje enzovoort. Soms kwam er een goed antwoord en soms ook niet. Een enkele paddenstoel werd meegenomen om deze na de middag in het Struunhuus verder te determineren. Rond een uur of een waren we weer bij het Struunhuus waar ons een heerlijk kopje soep stond te wachten. Na het eten gingen we met zijn allen determineren met behulp van de boeken en met een vergrootglas zoeken naar de juiste soort.

Op 30 oktober was de laatste dag alweer van de cursus. 's Morgens om 10.00 uur verzamelden we bij het ‘Huus met de Belle’ en zijn we daarna gezamenlijk naar het Ruinerbos gereden. Het weer was niet al te best, veel wind en regen dus we zochten beschutting onder de beukenbomen. Met enig geluk werd het enige tijd laten weer droog. Ook nu werden er weer veel paddenstoelen gezien in alle soorten en maten. Weer werden er een aantal mee genomen voor determinatie. Door de regen en de wind zijn we wat eerder naar het Struunhuus gegaan en ook nu stond er weer heerlijke soep op ons te wachten en hebben we de kachel warm gestookt. De middag werd weer besteed aan het determineren van de mee gebrachte paddenstoelen en met enige begeleiding kwamen de meest paddenstoelen op de juiste naam. De meeste deelnemers gingen met een goed gevoel weer naar huis maar hadden zeker in de gaten dat het niet simpel is paddenstoelen op de juiste naam te brengen. Met een goed boek, een loepje en goede begeleiding ging het wel. De meeste deelnemers vonden het een geslaagde cursus en gaan het nu zelf proberen. De cursisten vonden de inhoud van de cursus goed wel. Men mistte wel een soort van stamboom of sleutel om tot de juiste paddenstoel te komen. Deze bestaat wel maar deze is moeilijk leesbaar. We gaan proberen een sleutel en of stamboom te maken.

Wij, als cursusleiders, vonden het een gezellige leerzame groep cursisten met verschillende achtergronden en een cursist kwam zelfs voor een tweede keer op de paddenstoelencursus.

IVN Hoogeveen paddenstoelen cursus

Tekst: Cursusleiders Bernhard de Vries en Johan Scheeres.