Vogels

De scholeksterpopulatie gaat enorm achteruit

Hoogeveen 5 april 2023

De scholeksterpopulatie gaat enorm achteruit; in steeds minder wad- en weidevogelgebieden is de vogel te zien, meldt Landschapsbeheer Drenthe.

Niet voor niets is de scholekster voor de tweede keer uitgeroepen tot (pech)vogel van het jaar door de Vogelbescherming Nederland en Sovon Vogelonderzoek Nederland. Zo hopen de organisaties aandacht te krijgen voor de achteruitgang van deze soort. Om de scholeksters in Drenthe een handje te helpen, hebben vrijwilligers op verschillende plekken in Drenthe nestpalen geplaatst.

Ook in Hoogeveen komen, als het goed is, binnenkort enkele palen voor scholeksters te staan. „Elk jaar zitten er ongeveer 85 scholeksters aan de snelweg, afrit A37. Langzaam verspreiden ze zich dan over bedrijventerrein Buitenvaart en Hoogeveen”, vertelt Henk Derks uit Hoogeveen. De natuurliefhebber en vrijwilliger bij allerhande wijkprojecten heeft zelf ook van dergelijke palen gemaakt en wil deze plaatsen op Buitenvaart. Hij wacht nog op toestemming van Rijkswaterstaat. „Als die er eindelijk is gaan we de palen in elkaar zetten en plaatsen met een groepje kinderen van de naschoolse opvang.”

Foto’s: Landschapsbeheer Drenthe