Buurt vergroenen

Cursus 18 maart

Hoogeveen 20 maart 2024

Een van de deelnemers schreef over de eerste avond van de cursus ‘Dieper de Natuur in’, die bij IVN Hoogeveen gegeven wordt het volgende:

Vanavond de eerste avond van de cursus Dieper de natuur in van het IVN, vanavond geleid door Arne Lanting (beleidsadviseur openbare ruimte met focus op biodiversiteit en ecologie) en Grietje Loof (voorzitter en activiteitencoördinator bij IVN Hoogeveen).

Een avond met een mooie inleiding over de ecologie en daarbij komende maatschappelijke verantwoordelijkheden en uitdagingen. Een paar jaar geleden deed ik een cursus ‘Tropical coastal ecosystems’ waar dit ook voorbij kwam, maar dan gericht op koraalriffen en mangrovegebieden waarbij institutionele uitdagingen de grondlegging vormden van de problemen in bescherming van bedreigde soorten en waarbij socio-economische uitdagingen het nog moeilijker maakten. En vanavond werd mij wel duidelijk dat dit ook in Hoogeveen tot op zekere hoogte toch wel het geval is.

Met een mooie map waarin Hoogeveen (bebouwde kom) op plek 7 van meest versteende tuinen in Nederland staat en een andere map waarbij slechts 11% van de grond in Hoogeveen in bezit is van de gemeente en meer dan 46% in bezit van particulieren, samen met de wetenschap dat 7% van de huishoudens met armoede kampt valt het één en ander wel op zijn plek. Het is niet onlogisch om te bedenken dat het wel invloed heeft. Mensen die het financieel moeilijk hebben, hebben immers wel andere dingen aan hun hoofd dan te ‘vergroenen’.

En toch denk ik dat er veel te halen valt in Hoogeveen waar het gaat om het versterken van onze natuur in Hoogeveen. En gelukkig wordt er ook al héél veel gedaan!

46% in bezit van particulieren, laat dat eens op je inwerken.

Help jij al mee? Door tegels te wippen, door inheems te planten, eetbare planten in plaats van niet eetbare (zo creëer je een overvloed), door een insectenhotel te maken of vogelhuisjes op te hangen, door een gat te maken in de schutting voor de egels, door in het park mee te helpen met het onderhoud of door boomspiegels aan te planten? Zo kun je al héél veel betekenen voor onze lokale natuur. Zelfs in een hele kleine stadstuin (en zelfs op het balkon!) kun je de natuur ondersteunen.

MeerBomenNu