Experimentele activiteit:  Anders eten bij Ivn De Oude Landgraaf

De Oude Landgraaf 15 mei 2024

Voor de meeste mensen is het eten van vlees en vis heel gewoon en dagelijkse kost. In toenemende mate zien we dat vegetarisch, plantaardig of veganistisch gegeten wordt.

Omdat we een natuurvereniging zijn willen we jullie laten kennis maken met deze andere manier van voeden. En wel omdat vlees en visconsumptie o.a. een steeds grotere tol eisen van onze natuur. Dagbladen en tijdschriften schrijven uitgebreide artikelen hierover.

Er zijn nogal uiteenlopende redenen om anders te eten dan met vlees en vis. Of dierlijke producten in het algemeen te laten staan. Daarom laten we Ivn-leden en familie kennis maken hiermee.

Wat houden vegetarisch eetpatroon, plantaardig eten en veganistische leefstijl in?

Vegetarisch : Iemand die vegetarisch oftewel vega eet, eet geen producten van gedode dieren. Geen vlees of vis dus, en ook geen producten zoals gelatine (wat van huid of beenderen wordt gemaakt). De meeste vegetariërs eten wel eieren en zuivelproducten als melk en kaas.

Plantaardig :Iemand die plantaardig eet, legt de focus op producten die afkomstig zijn van planten, zoals fruit, groenten, noten, peulvruchten en zaden. Pure, onbewerkte producten dus. Iemand die plantaardig eet, eet geen dierlijke producten, terwijl een veganist het gebruik van dierlijke producten en het gebruik van dieren in de gehele levensstijl mijdt.

Veganistisch :Veganisten -oftewel mensen die vegan eten- vermijden dierlijke producten in de gehele levensstijl. Ze eten dus geen vlees of vis, maar ook geen zuivel, kaas, eieren of honing. Ook producten als leer en wol gebruikt een veganist niet.

Op woensdag 22 mei 2024 wordt gekookt door drie Ivn’ers en kunnen max .12 Ivn’ers deelnemen aan een vegetarische maaltijd in het ons gebouw van De Oude Landgraaf aan de Puddelerweg, aanvang 17.30 u- ongeveer 19.30 u. Je betaalt alleen de ingrediënten.

Cissy, Ludo en Tiny hopen de deelnemers te verrassen met een driegangen-menu               waar minder naar meer smaakt. De groep is voor dit eetmoment compleet, aanmelden is niet meer mogelijk.

Afhankelijk van de reacties wordt een vervolg gepland, een structuur bedacht en afspraken gemaakt. Alvast welkom en smakelijk eten.