Overig

Koninklijke onderscheiding Gert de Geest

Alphen aan den Rijn 29 april 2023

Gert werd op woensdag 26 april 2023 naar Barista Juul gelokt voor een interview voor Mens en Natuur. Een interview met Relus Breeuwsma, naar later bleek was hij zelfs met vakantie, over wat een IVN afdeling betekent voor een gemeente. ’s Ochtends zei hij nog wel tegen zijn vrouw: “Wat een rare dag voor een interview. Het is toch lintjesdag!”. Zijn vrouw Karin wuifde deze opmerking weg.
Stom verbaasd en ontroerd stond hij rond half tien op het gemeentehuis toen hij hoorde dat hij een koninklijke onderscheiding kreeg. En toen zijn dochter Marit binnenkwam schoot hij helemaal vol.  “Echt, nee, dat kan niet, hoe kan ik dat allemaal niet weten”. Voor iemand die graag de touwtjes in handen heeft is het onbegrijpelijk dat hij een jaar lang niets door heeft gehad.

Geen Relus Breeuwsma en Franciska Maarsse (IVN) voor een interview, maar Burgemeester Liesbeth Spies voor het uitreiken van deze Koninklijke onderscheiding.

Waarom deze onderscheiding?
Gert de Geest is vanuit het bestuur IVN Alphen aan den Rijn voorgedragen voor zijn inzet als voorzitter. Gert is al heel lang lid en in de tachtiger jaren heeft hij al de Natuurgidsenopleiding gevolgd. Namens het regionaal bestuurlijk overleg heeft Tonja van Gorp, Vrijwilligerscoördinator IVN Zuid-Holland, lovende woorden geschreven over zijn betrokkenheid, het altijd lezen van de stukken en goede inbreng in het overleg. Verder is Gert al jaren enthousiast lid van het VrijwilligLandschapBeheer (VLB). Knotten en zagen vindt hij heerlijk. Maar ook is hij kernteamlid van de huidige NatuurGidsenOpleiding.

Ditzelfde deed hij ook voor de ANWB zomerkampen. Met veel liefhebbers ging hij aan de slag om natuurgebieden te onderhouden en deelnemers tevens een geweldige vakantie te bieden op unieke plaatsen. Gert en zijn vrouw leidden deze kampen. Maar ook hun kinderen Timo en Marit waren hier bij betrokken.
Voor de ANWB rijdt hij elke maandag een rondje om oude fietsen op te halen onder het motto “Voor ieder kind een fiets”. De fietsen worden door andere vrijwilligers weer opgeknapt.

En op het Groene Hart Lyceum was hij de vraagbaak voor velen als lid van de medezeggenschapsraad. Maar vooral de personeelsuitjes georganiseerd door de personeelsvereniging onder bezielende leiding van Gert waren befaamd en berucht.

Dit is maar een greep uit al het vrijwilligerswerk dat hij gedaan heeft. Meer dan veertig jaar heeft hij zich ingezet voor de gemeenschap en daarom een verdiend lintje voor Gert!

Aan het einde van de dag werd hem in het bezoekerscentrum De Veenweiden nog een receptie aangeboden waar velen hem kwamen feliciteren.