Ons centrale punt: bezoekerscentrum De Veenweiden

Het gebouw, ontworpen door Pieter Verkade, in goed overleg met mensen binnen IVN, waarin onder andere het bezoekerscentrum van Stichting De Veenweiden is gevestigd,  ligt naast de kinderboerderij in recreatiegebied Zegersloot. Het gebouw  is ook de thuishaven van de Alphense afdeling van het IVN, een natuurvereniging. Hier worden de cursussen gegeven en het gebouw is het startpunt van vele excursies.
Regelmatig vindt u hier ook prachtige tentoonstellingen over de natuur.
Ook kunnen bezoekers er informatie krijgen over de natuur in het Groene Hart.

Er zijn verschillende zalen:

– de linkerzaal die gebruikt wordt voor IVN vergaderingen en lezingen en door de IVN jeugdgroepen;

– de zgn. IVN hoek in de rechterzaal, te gebruiken voor activiteiten en gesprekken met bezoekers tijdens de openstelling voor publiek;

– twee werkunits voor o.a. kinderen naast het gebouw, elk bestaande uit een tafel met twee banken;

– de moestuintjes als onderdeel van de natuureducatie aan kinderen van IVN groepen en van Junis BSO;

Het gebouw is ook vertrek- en aankomstpunt van begeleide excursies (zie de foto van de homepage van de stichting).

Verder is er altijd nog digitaal natuur- en landschapsschoon om van te genieten. Het openingsfimpje is daar een voorbeeld van. Met alle plezier mag je dit in aangepaste vorm zonder de kinderscnenes met elkaar delen.

Permanente tentoonstelling

In het bezoekerscentrum wordt tevens in de permanente tentoonstelling via zes verschillende invalshoeken het verhaal van de Rijn & Veenstreek uit de doeken gedaan. De gastvrouwen en -heren kunnen je daarover van alles vertellen. Tevens kunnen zij je informeren over mogelijke wandel- en fietstochten in de regio als over mogelijkheden voor een rondleiding rondom het Bezoekerscentrum en in het Prinses IreneBos om meer te weten te komen over wat er zoal groeit en bloeit.

De Stichting Junis Kinderopvang combineert in en rond het gebouw de opvang van kinderen met lessen over de natuur.

OPENINGSTIJDEN WOENSDAG, ZATERDAG EN ZONDAG.
zomertijd      :14.00-17.00 uur.
wintertijd      :14.00-16.00 uur.

Bezoek ook de eigen website van het bezoekerscentrum