Voordelen van de najaarsaanplant Buurt vergroenen

IVN partner van de najaarscampagne ‘Plant je mee’

Steenbreek 10 augustus 2023

Dit najaar lanceert Stichting Steenbreek van 1 oktober t/m 30 november de campagne: ‘Plant je mee’ met als slogan: ‘een bloeiende lente … plant je in de herfst’. Als onderdeel van de groene coalitie NL vergroent, is IVN een trotse partner van de campagne.

Plant je mee

Plant je mee is de opvolger van de succesvolle campagne het ‘Vergeten Plantseizoen’ en heeft als doel particuliere tuinbezitters en bedrijven te stimuleren dit najaar zoveel mogelijk bloembollen, planten en boompjes in de grond te laten zetten. “Het vergroenen van de eigen buitenruimte/leefomgeving is een van de belangrijkste speerpunten van IVN. Alle tuinen samen vormen namelijk het grootste natuurpark van Nederland en iedere tuin maakt een verschil. Daarom vinden we het belangrijk om tuinbezitters op zoveel mogelijk manieren te inspireren, kennis bij te brengen en handvatten te bieden voor het vergroenen van hun tuin met inheemse planten. Samen kunnen we de biodiversiteit een boost geven. Dit doen we met onze eigen campagnes, onze Tuiny kant-en-klaar pakketten, online cursussen en door het steunen van andere groene initiatieven zoals de campagne ‘Plant je mee’”, vertelt Noï Boesten projectleider IVN Natuureducatie.

Bloembollen, planten en boompjes in de grond zetten

‘De campagne het ‘Vergeten Plantseizoen’ heeft de afgelopen drie jaar zowel bij de particuliere tuinbezitter als de professionele groenbeheerder voor meer besef gezorgd dat het najaar het meest ideale moment is om te planten’, aldus Dominique van de Kamp, projectmanager van Stichting Steenbreek. ‘De campagne is indertijd opgezet door onder meer Stichting Steenbreek en NL Greenlabel en werd uitgevoerd onder de vlag van NL Vergroent, een samenwerking tussen diverse organisaties die Nederland duurzaam willen vergroenen. Met ‘Plant je mee’ sturen we een actievere boodschap uit, met het doel dat we dit najaar samen zoveel mogelijk bloembollen, planten en boompjes in de grond gaan zetten. En daarbij hopen we tegelijkertijd dat er tegels worden gelicht uit de tuinen en openbare ruimte’, vervolgt van de Kamp.

‘De nieuwe campagnenaam sluit na drie jaar actie meer aan op de doelstelling die NL Vergroent heeft. De laatste jaren merken we al meer en meer het besef dat de voorkeur voor planten in het najaar terug begint te komen. En dan heb ik het niet alleen over de tuinbezitter, maar ook professionals zoals tuincentra, gemeenten en groenvoorzieners als belangrijke doelgroepen’, aldus van de Kamp.

Twee maanden

Het najaar is en blijft het meest ideale moment om te planten. De planten gaan in rust en de bodem is nog relatief warm, wat de ontwikkeling van de wortels bevordert. Wanneer het voorjaar aanbreekt kan de groei direct beginnen. Daarnaast kent het najaar in tegenstelling tot het voorjaar zelden lange, droge periodes en ontwikkelen de maanden september en oktober zich tegenwoordig tot nazomermaanden die zich uitstekend lenen voor tuinieren. In de afgelopen drie jaar lag de focus op de maand oktober; vanaf dit jaar duurt de campagne twee maanden, omdat ook de maand november (tot de vorst intreedt) een geschikte periode is om te planten. Deze maand is met name geschikt om het wortelgoed, zoals bomen en heesters, maar ook (biologische) voorjaarsbollen te planten. “Dit is ook wat wij adviseren aan tuinbezitters die een Tuiny Forest of Tuiny Haag aanschaffen. De kant-en-klaar pakketten worden in het najaar uitgeleverd wanneer de inheemse planten in rust zijn en planten goed kunnen wortelen”, vertelt Boesten.

Bloembollenactie

Vorig jaar werden tijdens de campagne het ‘Vergeten Plantseizoen’ meer dan 100.000 bloembollen geplant. De ambitie is om dit aantal tijdens de ‘Plant je mee’ campagne te verdubbelen. ‘Het planten van bloembollen is laagdrempelig en spreekt een breed publiek aan; het is betaalbaar en er is weinig ruimte nodig om bollen te planten, bijvoorbeeld op een balkon’, zegt Van de Kamp. Bovendien kan het een aanzet zijn om meer te gaan vergroenen. Dat geldt zowel voor de particuliere tuinbezitter als de groene professionals (gemeenten, tuincentra, hoveniers en groenvoorzieners). “Vanuit IVN adviseren we mensen om biologische bloembollen te planten, die zijn vrij van chemicaliën en gezond voor vlinders, bijen en andere insecten die ervan eten. Daarnaast is het ook goed om bollen te kiezen die elkaar opvolgen in bloeitijd. Zo voeg je voor een langere tijd kleur toe aan je tuin of balkon en is er op verschillende momenten iets te eten voor insecten. Zo bruist jouw tuin of balkon van het leven”, aldus Boesten.

Plant je mee?

Ben je enthousiast geworden en wil je ook jouw tuin vergroenen? Op de IVN Tuinieren pagina vind je tal van tips en inspiratie waarmee je op een makkelijke manier aan de slag kan gaan. Zo verander je in een handomdraai jouw tuin of balkon in een groene oase die bruist van het leven. En neem voor nog meer inspiratie ook een kijkje op de site plant je mee.