Groep 5-6 niet te stoppen bij het ontwerpen van eigen buitenlesplek

De groene revolutie Zeeland 4 december 2018

Kinderen van groep 5-6 van Montessorischool de Kraal in Tholen ontwierpen een plan voor hun eigen buitenlesplek. Met dit plan wonnen ze €5.000 euro voor het realiseren van het natuurschoolplein in de landelijke wedstrijd ‘ontwerp je eigen buitenlesplek van Jantje Beton en IVN Natuureducatie. Wij spreken met Carmen Bastiaanse, leerkracht van groep 5-6, over het ontwerpproces, het enthousiasme van de kinderen en natuurlijk de winst!

De Kraal - ontwerp Joost van den Berge

Waarom ben je mee gaan doen?

Een betrokken ouder tagde mij bij met het Facebookbericht over de ontwerpwedstrijd. Toen ik het las leek het me echt iets voor onze school in de toekomst en de kinderen in mijn klas. Ons plein had een nieuwe boost nodig en het stond sowieso al op het lijstje om aangepakt te worden. Dit was ook een wens van ouders. Daarnaast leek het mij erg leuk en leerzaam om samen met te kinderen een ontwerp te maken voor ons plein.

Hoe heb je de kinderen betrokken bij het ontwerpproces?

Allereerst heb ik de kinderen laten nadenken over wat ze op het plein zouden willen en een schets laten maken. Hiervoor konden ze ook op internet inspiratie opdoen en ik heb ze geïnspireerd met voorbeelden van mijn vorige werkplek, zoals een paddenpoel. Tijdens het zoeken kwamen ze een eigengemaakte maquette tegen. En dat wilden ze ook! Ze waren op dat moment niet meer te stoppen, dus zijn ze in groepjes aan de slag gegaan met het maken van maquettes. Met zand, stokjes en takken hebben ze ieder wat moois gemaakt. De kinderen doken er helemaal in. Van iets kleins werd het een project waar we twee weken in de klas aan hebben gewerkt.

Wie heeft het uiteindelijke ontwerp gemaakt?

Mijn vriend, Joost van den Berge, is architect en dat wisten de kinderen. Ze wilden heel graag hun ideeën aan hem presenteren, dus dat hebben ze gedaan. De tekeningen en maquettes zijn daarna door Joost omgezet in praktische tekeningen. Daarin zijn de elementen verwerkt die bij de meeste kinderen in hun ontwerpen terug te vinden waren: een insectenhotel, paddenpoel, buitenleslokaal, moestuin en vlindertuin.

Ontwerp plein de Kraal - Joos van den BergeOntwerp: Joost van den Berge

Wat zijn de leukste, kenmerkendste reacties van de kinderen tijdens het proces?

De kinderen vonden het erg leuk dat ze mee konden denken over de inrichting van hun eigen schoolplein. Ik vond het belangrijk om kinderen ook na te laten denken over de waarom-vraag. Waarom moet iets wel of juist niet op het plein? Eén van de antwoorden die ik kreeg was bijvoorbeeld: “Ik wil een paddenpoel omdat ik wil leren over kikkers en ze buiten wil observeren om te kijken wat ze nu doen.” Ook zijn er hele fantasierijke ideeën bedacht, zoals een schip waar je doorheen kon lopen, met kamertjes om te onderzoeken en leren. De elementen die het meest naar voren kwamen hadden te maken met naar buiten kunnen gaan, onderzoeken, leren en actief bezig zijn.

En hoe reageerden ze op de winst?

Aan het eind van de dag kreeg ik te horen dat we gewonnen hadden, dus ben ik nog snel taart gaan halen voor de volgende dag. De ochtend erna heb ik een leerling op de link met winnaars laten klikken en haar de tekst voor laten lezen. Dat bleef nog even spannend voor ze, want we stonden ergens onderaan. De kinderen waren enorm verrast! Toen ze het zagen vroegen ze: “juf hebben we echt gewonnen? We gaan dat plein dus nu echt krijgen?” Het wordt denk ik pas helemaal echt voor ze als het plein er daadwerkelijk is.

Hadden de kinderen al vaker buiten les gehad voor het ontwerpproces?

Voorheen deden wij ook mee aan de Nationale Buitenlesdag. In de zomer gaan we wel eens eens naar het park met de kinderen, om te eten of daar te werken. Ik zou de kinderen graag mee naar buiten nemen, zodra dit mogelijk is. Maar het plein, zoals het er nu ligt, is er nog niet zo uitnodigend voor. Het buiten les geven doe ik nu dus nog niet zo vaak als ik zou willen. De visie van de school is wel heel erg op buiten zijn gericht. Tijdens het buiten spelen worden er bijvoorbeeld hutten gebouwd en mogen de kinderen lekker vies worden. Dus dat komt wel goed als het nieuwe natuurplein er ligt! Ik weet van mezelf ook dat ik het als kind heerlijk vond om naar buiten te gaan, te observeren in de vlindertuin op mijn eigen basisschool, kikkerdril houden in de klas et cetera.

Leeft de rest van de school ook zo mee?

Iedereen, zowel collega’s, ouders als kinderen uit andere klassen vinden het erg leuk dat we gewonnen hebben. Het wordt ook een plein van de hele school. Zo willen we ook het stukje onderhoud zowel bij ouders als alle kinderen van de school neerleggen. Het idee is dat elke week een andere klas verantwoordelijk is voor ‘zorgen voor’ het plein. Ze leren zo ook zorg te dragen voor de plek waar we leren en ontdekken.

Wanneer is het zover?

We zijn nu nog bezig met de offertes. Naar verwachting, en als alles meezit, kunnen we het plein in de carnavalsvakantie laten aanleggen. Op Buitenlesdag, 2 april, wordt het plein dan geopend door de burgemeester en wethouder van Tholen. Het wordt een feestelijke dag met buitenlessen en allerlei andere activiteiten!

De Kraal - ontwerp Joost van den Berge